Hemma rekryterar Emil Hansson som COO

Hemma rekryterar Emil Hansson som COO

Emil Hansson, närmast VD för fintechbolaget Rocker, rekryteras som COO som ett led i att expandera Hemmas lösning för att accelerera grön omställning av privatbostäder.

Emil kommer närmast från rollen som VD för fintechbolaget Rocker och har en gedigen erfarenhet av att skala upp digitala konsumentföretag. Dessförinnan arbetade han som VD för jämförelsetjänsten Prisjakt. Rekryteringen är ett led i att stärka teamet inför Hemmas fortsatta expansion som grön och helt digital bolåneaktör.

- Tajmingen är perfekt. Emil kommer in med djup erfarenhet av att skala upp flera konsumentbolag online vilket är precis den fas vi är på väg in i. Hemma har byggt en skalbar tjänst för att ge ut gröna bolån digitalt till kunder som investerar i hållbara lösningar för sina hem. Vi har genomfört en lyckad pilot med Öresundskraft och tagit emot våra första kunder. Vi känner oss redo att skala upp i början av nästa år, säger Therese Ruth, grundare och VD för Hemma.

- Hemma har en unik tjänst som hjälper hushåll att göra lönsamma och hållbara investeringar i sina hem. Bostäder står för nästan en tredjedel av all energiförbrukning i Sverige och omfattande investeringar i energieffektivisering och förnybar energi behövs för att klara klimatmålen. Men omställningen går för sakta då det saknas tillräckligt lönsamma alternativ för konsumenter. Jag kunde inte tacka nej till möjligheten att hjälpa Therese och teamet att försöka lösa den utmaningen, säger Emil Hansson.

EU:s nya taxonomi, ett verktyg som klassificerar vilka investeringar som är miljömässigt hållbara eller ej, träder i kraft under nästa år. EU-kommissionen publicerade en remissversion av Taxonomin förra veckan. Den stödjer ambitionen att starta en renoveringsvåg (som är en del av EU:s gröna giv) och har tydliga minimikrav för renovering av fastigheter där bolån är en viktig finansieringskälla. Detta möjliggör en sänkning av bolåneräntor för kunder som gör större investeringar i ett hållbart hem.

Om Hemma:

Hemmas vision är att göra det enklare och lönsammare att investera i ett klimatsmart boende. Genom att erbjuda grön finansiering till en attraktiv ränta skapar Hemma ekonomiska incitament för hushållen att investera i hållbarhet. Hemma är ett bostadskreditinstitut med tillstånd att bedriva bostadsutlåning och står under Finansinspektionens tillsyn. www.hemma.se

För mer information, kontakta:

Therese Ruth, grundare och VD, Hemma, +46 70 886 39 24, therese@hemma.se

Kategorier

Hemma är Sveriges ledande leverantör av energidata för privatbostäder. Hemma inhämtar, bearbetar och levererar kontinuerligt uppdaterad information om bostäders energiprestanda. Hemmas plattform möjliggör informationsutbyte och dialog om energieffektiviseringar mellan bostadsägare och tjänsteleverantörer som exempelvis banker, försäkringsbolag, energibolag samt hantverkare och leverantörer för energieffektiviseringar. Läs mer på: www.hemma.energy

Therese Ruth

Presskontakt VD 0708863924

Den ledande plattformen för energidata på privatbostäder

Hemma är den ledande plattformen i Sverige för att inhämta, bearbeta och leverera energidata för privatbostäder. Vi förser banker, försäkringsbolag, energibolag och installatörer med lösningar som hjälper dem förstå förbättringspotentialen i deras byggnadsbestånd, sätta upp relevanta mål för att minska utsläppen och omsätta dessa mål till konkreta åtgärder.

Hemma i Sverige AB

Katarinavägen 15