Gå direkt till innehåll
Hemma och Skandiabanken i samarbete med majoriteten av Sveriges ledande solcellsaktörer skapar tillsammans förutsättningar för en stor ökning av antalet solcellsinstallationer

Pressmeddelande -

Hemmas plattform accelererar hållbar omställning genom att förenkla för kunder, installatörer och finansiärer. Ett hushåll med belåningsgrad upp till 85% kan finansiera sina solceller via Hemma, samtidigt som de flyttar sitt befintliga bolån till en attraktiv bolåneränta. På så vis kan konsumenter sänka både sin driftskostnad och sin lånekostnad och installatörer får en förbättrad möjlighet att konvertera fler kunder. Hemmas plattform möjliggör också för lånefinansiärer att validera och löpande följa upp effekten genom att mäta energibesparingen eller produktionen.

En majoritet av svenskarna vill installera solceller[1], men dyr och krånglig finansiering omöjliggör många installationer. Det behöver bli enklare och lönsammare för hushåll att ställa om till ett klimatsmart boende.

Hemmas plattform säkerställer att hushåll som investerar i energieffektivisering eller förnybar energi kan få en attraktiv bolåneränta. Hemma kopplar ihop hushåll och omställningsåtgärder, såsom solceller, med attraktiv finansiering. Åtgärderna valideras mot den kommande EU taxonomin och uppnådda energibesparingar och energiproduktion följs upp och återrapporteras löpande till finansiärerna.

Majoriteten av Sveriges ledande energi- och solcellsbolag ingår i samarbetet och har tillsammans en marknadsandel på över 50% av den svenska solcellsmarknaden. Bland annat ingår Öresundskraft, Kraftpojkarna, Cell Solar, Ecokraft, Midsummer, Telge Energi och Svea Solar. Samarbetet innebär att hushåll kan spara pengar genom att finansiera sina solceller via Hemma samtidigt som de flyttar sitt befintliga bolån till en attraktiv bolåneränta.

Anders Östlund, vd, Öresundskraft ”Vårt nära samarbete med Hemma gör det möjligt att accelerera omställningen i nordvästra Skåne. Ängelholms mål är att bli 100 procent fossilbränslefria i all energianvändning och Helsingborg, med Sveriges kanske mest ambitiösa klimatmål, ska uppnå nettonoll-utsläpp redan 2035. Då ska 10 procent av den el som används i staden år komma från solen. Idag är siffran drygt 1 procent. Vår erfarenhet är att en attraktiv finansiering är en avgörande förutsättning för att fler ska ha möjlighet att installera solceller."

Therese Ruth, grundare och vd, Hemma ”Vi är stolta och glada att vi nu fortsätter lanseringen av vår plattform tillsammans med så många samarbetspartners där både installatörer och Skandiabanken ingår. Det är extra roligt att vårt erbjudande även riktar sig till de hushåll som har lite högre belåningsgrad och att vi därmed når många. Vår ambition är att hjälpa konsumenter, installatörer och finansiärer med att förenkla och driva på omställningen. Det ska bli enklare och lönsammare för alla hushåll att ställa om sin fastighet.

Om Sverige ska nå sitt klimatmål om netto-noll klimatutsläpp senast 2045 så måste utsläppen minska. Byggnader står idag för cirka 40 procent av Sveriges energianvändning, varav två tredjedelar utgörs av bostäder. Trots ambitiösa byggprogram runt om i landet kommer nio av tio personer 2045 bo i byggnader som redan idag är byggda. Det innebär att stora investeringar är nödvändiga för att ställa om befintliga bostäder. Solceller och optimering av hushållsel spelar en viktig roll i omställningen. Finansbranschen har ett stort ansvar och en nyckelroll i att möjliggöra dessa investeringar. Kommande regelverk ställer även krav på kontroller att pengarna går till det man tänkt, liksom att man kan mäta och validera resultatet av investeringarna.

Erik Martinson, medgrundare och vd, Svea Solar “Vi behöver alla göra en större insats för klimatet och där är övergången till en grön energiproduktion extremt viktig. Enkla och konkurrenskraftiga finansieringslösningar för solpaneler behövs för att fler ska kunna investera i en mer hållbar framtid. Vi är därför jätteglada över samarbetet med Hemma och hoppas att det leder till att allt fler svenska hushåll vill satsa på sol.”

Oscar Gustavsson, vd, EcoKraft “Vår drivkraft i att kombinera högkvalitativa produkter med hållbarhetstänkande rimmar väl överens med Hemmas värderingar och vi ser fram emot att växla upp omställningen till ett hållbart liv snabbare tack vare vårt samarbete.”

Anders Hjärpe, medgrundare, Kraftpojkarna och styrelseledamot Svensk Solenergiförening. ”Hemmas nyskapande bolånetjänst möjliggör för många fler Svenska hushåll att nu kunna investera i egen solenergi. Med sin lättanvända tjänst och konkurrenskraftiga finansieringslösning hjälper Hemma och Kraftpojkarna gemensamt alla svenska villaägare att sänka sina kostnader och samtidigt investera i förnybar energiproduktion för kommande generationer.”

Lansering sker från 15 april och framåt via respektive samarbetspartner.

Om Hemma

Hemma vill göra det enklare och lönsammare för hushåll att bo hållbart. Genom att erbjuda skräddarsydd finansiering för energieffektivisering och förnybar energi till en konkurrenskraftig ränta skapar vi ekonomiska incitament för hushåll att investera i hållbarhet. Hemma är ett bostadskreditinstitut och står under Finansinspektionens tillsyn. www.hemma.se

För mer information:

Therese Ruth, VD Hemma, 070-886 39 24, therese@hemma.se

[1] Vattenfalls Solrapporten, 2019

Om Hemma
Hemmas vision är att det ska löna sig att bo hållbart. Genom att erbjuda grön finansiering till en attraktiv ränta skapar vi ekonomiska incitament för hushåll att investera i hållbarhet. Hemma är ett bostadskreditinstitut med tillstånd att bedriva bostadsutlåning och står under Finansinspektionens tillsyn.

Therese Ruth

Presskontakt VD 0708863924

Den ledande plattformen för energidata på privatbostäder

Hemma är den ledande plattformen i Sverige för att inhämta, bearbeta och leverera energidata för privatbostäder. Vi förser banker, försäkringsbolag, energibolag och installatörer med lösningar som hjälper dem förstå förbättringspotentialen i deras byggnadsbestånd, sätta upp relevanta mål för att minska utsläppen och omsätta dessa mål till konkreta åtgärder.

Hemma i Sverige AB

Katarinavägen 15