Hemfrids nya städprodukter märks med Bra Miljöval

Hemfrids nya städprodukter märks med Bra Miljöval

I dag lanserar Hemfrid en ny serie städmedel bestående av sex produkter. Samtliga har godkänts för märkning med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Produkterna kommer både att säljas på hemsidan och användas av Hemfrids medarbetare.

– Varken hemma eller på jobbet ska man behöva utsättas för farliga kemikalier. För att skona miljön, våra anställda och kunder har Hemfrid tagit fram sex miljömärkta städprodukter – detta är startskottet i arbetet för att bli ett av Sveriges mest hållbara företag, säger Maria Andersson, vd Hemfrid.

Samtliga produkter i serien är märkta med Bra Miljöval och tillverkade i Sverige av Kemibolaget AB, som är ett klimatneutralt företag. Förpackningarna är tillverkade av grön polyeten, en miljöplast som till 85 procent består av den förnybara råvaran sockerrör.

– Genom att välja Bra Miljöval är du med och bidrar till en bättre miljö. Använder du miljömärkta produkter i hemmet minskar du också risken för att utsätta dig och dina barn för farliga kemikalier. Det är därför mycket glädjande att Hemfrid valt att Bra Miljöval-märka sin nya serie, säger David Gunnarsson, produktansvarig för Bra Miljöval på Naturskyddsföreningen.

Hemfrids nya produkter är även designade och förpackningarna har tagits fram i samarbete med designbyrån BAS. Tanken är att de ska vara fina att ha i städskåpet och inspirera den vardagliga städningen. De nya produkterna allrent, diskmedel, handtvål, rapssåpa, skurkräm och wc-/badrumsrent finns från och med i dag att köpa i Hemfrids webbshop.

Frida Koff, varumärkes- och kommunikationsansvarig Hemfrid, 0704-45 37 00, frida.koff@hemfrid.se
Maria Andersson, vd Hemfrid, 0704-25 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Länkar:
Naturskyddsföreningens tips om hur du städar utan giftiga kemikalier

Hemfrids webbshop

Fakta: Hemfrids nya städprodukter

Allrent
Vårt allrent är drygt och tar snabbt bort fläckar från golv till tak utan att skada ytan. Det är snällt mot naturen och luktar gott av citrus.

Diskmedel
Hemfrids diskmedel innehåller råvaror som effektivt löser fett och intorkade matrester. Diskmedlet fungerar även bra till fönsterputsning.

Handtvål
Vår handtvål är mild och ser till att dina händer blir rena på ett skonsamt sätt. Den doftar naturligt gott av grönt te och bergamott.

Rapssåpa
Hemfrids rapssåpa innehåller förnybara råvaror och är snäll mot naturen. Den gör rent och fint och tar hand om ömtåliga ytor som stenskivor och sten- och trägolv.

Skurkräm
Hemfrids skurkräm gör diskbänkar, keramikhällar, kakel och badkar skinande rena. Den tar sig an svåra fläckar utan att lämna några repor.

Wc-/badrumsrent
Vårt wc-/badrumsrent tar snabbt och effektivt bort kalkavlagringar, tvålrester och svårare smuts. Det får dessutom ditt badrum att dofta gott av citrus.

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 800 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.