Hemfrid välkomnar Regeringens förslag att förenkla vid köp av hushållstjänster från 1 juli 2009

- Regeringens förslag, som släpptes på fredagen om att privatpersoner ska kunna få skattelättnad med hälften av arbetskostnaden direkt vid köpet av hushållstjänster redan från juli 2009, är mycket positivt, säger Monica Lindstedt grundare av Hemfrid. Lagförslaget förenklar för konsumenten både ekonomiskt och administrativt.

Regeringens förslag innebär att skatteeffekten slår igenom direkt på fakturan så att köparen slipper ligga ute med pengarna.

I pressmeddelandet från Finansdepartementet säger Finansminister Anders Borg:

"Med en förenkling av regelverket och lägre skatter vill vi bidra till att skapa fler jobb och minska det svarta arbetet. Förslaget hjälper också många kvinnor och män att lösa vardagspusslet."

Monica Lindstedt, grundaren av Hemfrid som drivit frågan aktivt sedan 1996 säger:

"Trots det skärpta finansiella läget har vi en ökad efterfrågan på våra tjänster. Allt fler kunder hänvisar till behovet av att få hjälp med bland annat hämtning av barn, för att på så vis kunna utföra sitt arbete på heltid."

- Med det nya förslaget får Hemfrid som leverantör visserligen en ökad administration, men för våra kunder är likviditetsfrågan avgörande och därför ska vi naturligtvis ställa upp på det, säger Åsa Andersson vd i Hemfrid.

Regeringens förslag överlämnades i fredags i en remiss till Lagrådet och reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2009.

För ev. ytterligare information kontakta:

Monica Lindstedt, grundare och Styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB,

Åsa Andersson Antelli, VD i Hemfrid, tel. 08 555 915 00 eller 070 425 15 85

Lil Larås Lindgren, Marknads- och Informationschef Hemfrid,
tel. 08 555915 00 eller 070 425 15 73.

www.hemfrid.se.

Hemfrid är Sveriges största leverantör av hem- och familjeservice till hushåll och grundades 1996 av Monica Lindstedt tillika styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB. Åsa Andersson är vd för företaget sedan 2002.

Hemfrids tjänster omfattar tjänsterna Hemservice, dvs städning, strykning, tvätt och Familjeservice med barnpassning samt Engångsuppdrag där storstädning, trädgårdsservice, flyttstädning och conciergetjänster ingår. Hemfrid ledstjärnor är trygghet, kvalitet och service.

Våra kunder är privatpersoner som antingen köper tjänsterna direkt av Hemfrid eller nyttjar dem som löneförmån via sin arbetsgivare. Hemfrids drygt 700 medarbetare, från 40 nationer, som regelbundet underlättar vardagen för mer än 5 000 hushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm, men företaget har också kontor i Göteborg, Malmö, Uppsala, och Västerås. Företaget omsätter ca 130 miljoner kronor.

Läs gärna mer på företagets hemsida: www.hemfrid.se