Hemfrid satsar på språkutbildning för sina medarbetare

I januari 2015 startar Hemfrid en ny utbildningssatsning där de medarbetare som vill får möjlighet att gå en 10 veckors intensivkurs i svenska. Språkutbildningen är både bransch och serviceorienterad och genomförs i samarbete med utbildningsföretaget Swedish for professionals. Satsningen börjar med 10 platser och kommer därefter att utökas under året. Deltagarna får 10 utbildningstillfällen på Hemfrids kontor och sedan verktyg att studera vidare digitalt på egen hand.

- Det känns fantastiskt att vi kan erbjuda en sådan här utbildning och intresset för att delta har varit jättestort. En stor andel av de som jobbar hos oss är utlandsfödda svenskar och språkbarriären har varit ett hinder för många. Det här ger dem en bra chans att stärka sin yrkesposition, inte bara på Hemfrid utan även på den svenska arbetsmarknaden i stort, säger Fia Engström personalchef.

- Vår ambition med utbildningen är att utnyttja den fulla potential vi har inom företaget. Vi har många medarbetare som har lång erfarenhet från olika serviceyrken men som inte kommer till sin rätt på grund av att de har svårt med det svenska språket. Vi hoppas också kunna bli mer attraktiv som arbetsgivare och visa på att det finns goda möjligheter att vidareutvecklas på Hemfrid, säger Åsa Andersson Antelli, VD.

För mer information kontakta:

Fia Engström, personalchef på Hemfrid, 0704 -25 15 79 , fia.engstrom@hemfrid.se

Åsa Andersson Antelli, VD på Hemfrid, 0704 -25 15 85, asa.andersson.antelli@hemfrid.se

Hemfrid grundades av Monica Lindstedt 1996 och är Sveriges största leverantör inom hem- och familjeservice. Hemfrid erbjuder städning, barnpassning, hantverkstjänster, trädgårdsarbete, seniorservice och andra tjänster som underlättar vardagen. Hemfrids kunder är privatpersoner som antingen köper tjänsterna direkt av Hemfrid eller nyttjar dem som löneförmån via sin arbetsgivare. Åsa Andersson Antelli är vd för företaget sedan 2002. Företaget är AAA-certifierat vilket innebär högsta kreditvärdighet.

Hemfrid har idag ca 1 700 medarbetare som alla bidrar till att underlätta vardagen för flera tusen hushåll i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Uppsala. Huvudkontoret ligger i Stockholm.