Snökanonerna har startat i Hemavan

Snökanonerna har startat i Hemavan

Efter ett par dagars kyla och en prognos som visar på temperaturer under nollsträcket kunde man i helgen starta snökanonerna i Hemavan. Eftersom temperatur, luftfuktighet och vind är helt avgörande faktorer för effektiv snötillverkning har man även i år gjort noggranna observationer för att på så sätt kunna producera snö på ett effektivt sätt.

- Förutsättningarna för snötillverkning är just nu goda där vi producerar mellan 300-400 kubikmeter snö i timmen säger Niklas Ottosson, Fjällchef på Hemavan Alpint AB.

I vinter räknar man med ökad snötillverkning i Hemavan då bland annat Hemavan Snow Park förlängs med nya features samt att  en Skicrossbana byggs i Centrumbacken.

- Vi märker att våra gäster uppskattar när de på ett aktivt sätt kan roa sig i våra backar och därför väljer vi att satsa på nya aktiviteter i pisten. Både den förlängda Snow Parken samt Skicrossbanan
kräver större mängder snö och därför lägger vi extra mycket snö i delar av Centrumbacken och Hotellbacken säger Niklas Ottosson, Fjällchef på Hemavan Alpint AB.

Andra nyheter inför säsongen 2013-2014:

• Vintern 13/14 erbjuds gästerna två varianter av skidpass där det blir ett gemensamt för båda orterna och ett billigare alternativ som gäller i en av orterna, Hemavan eller Tärnaby.
  • Lenny Klubben är maskoten Lenny Lämmels egen klubb där alla barn får gå på Lenny-disco, skattjakt afterski och mycket annat skoj tillsammans med Lenny Lämmel. Lenny Klubben är självklart gratis för alla barn, stora som små.

Läs mer om vad som är aktuellt i Hemavan Tärnaby på: www.hemavantarnaby.nu där fler nyheter
och evenemang kommer att presenteras.

Niklas Ottosson, Fjällchef Hemavan Alpint AB
E-post: niklas.ottosson@hemavantarnaby.nu

Pontus Lindh, Marknadsansvarig Hemavan Alpint AB
E-post: pontus.lindh@hemavantarnaby.nu

Hemavan Alpint AB omfattar fjällanläggningarna i Hemavan och Tärnaby. Vår vision är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Bolagets verksamhet omfattar driften av liftar, pister och längdspår, evenemang ute och inne samt verksamhet på hotell och restauranger. Säsongen 2013-2014  tog anläggningarna emot cirka 169 000 gäster.

Mer information finns på www.hemavantarnaby.nu.