Skisser av elever i årskurs 5 från Raus Planterings skola

Vad jag inte vill leva utan – skisser från barn inspirerar nytt konstverk på Planteringen

Den 3 juni invigs ett nytt konstverk på Planteringen i Helsingborg. Elever från årskurs fem på Raus Planterings skolan har inspirerat konstverket.
–Eleverna har bidragit med skisser på temat "vad jag inte vill leva utan", som konstnär Karen Froede har använt som grund för sitt verk, berättar Dragana Curovic, bosocial projektledare.

Det nya konstverket invigs i samband med en familjefest för boende på Planteringen. Familjefesten som har aktiviteter utifrån temat kultur, klimat och hälsa, börjar med ett lopp för barn. Invigningen av konstverket sker klockan 15:45 med konstnär Karen Froede på plats.

Dragana Curovic förklarar tankarna bakom familjefesten.

Genom familjefesten vill vi skapa möjligheter att lära känna nya grannar, bidra till gemenskap på området och inspirera till en hälsosam livsstil. Kultur, klimat och hälsa är tre perspektiv som vi på olika sätt försöker spegla under familjefesten.

Invigning TORE

Dag: Måndag den 3 juni
Tid: Klockan 15:45
Plats: Tryckerigatan 18 på Planteringen

Dragana Curovic, bosocial projektledare, 073-070 07 22

Om konstverket TORE:

Konstverket heter TORE vilket också kan läsas To-Re, som att återbruka. Det har skapats genom ett samarbete mellan konstnär Karen Froede, årskurs fem på Raus Planterings skola och biträdande rektor Gunilla Bosson, Helsingborgshem samt vindkraftsföretaget Modvion.

TORE är tillverkat av spillmaterial från produktionen av vindkraftstorn, med en kärna av solid trä. Detta gör konstverket både hållbart och miljövänligt, eftersom träet binder CO2. Projektet ligger i linje med FN:s globala mål för hållbar utveckling och Agenda 2030, och är ett exempel på hur konst och miljömedvetenhet kan gå hand i hand. Vissa delar av TORE är dessutom en tydlig hommage till Siri Derkerts ikoniska verk, "Ristningar i betong".

Bilden nedan visar detaljer från det nya konstverket TORE.

Vissa delar av TORE är en tydlig hommage till Siri Derkerts ikoniska verk, "Ristningar i betong".

Samarbetspartners familjefesten

Familjefesten arrangeras av Helsingborgshem, arbetsmarknadsförvaltningen, Rädda barnen, Brottsofferjouren.
    Loppet arrangeras av Helsingborgshem, En Frisk Generation, Helsingborg Marathon och skolan Raus Plantering.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med cirka 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var sjunde helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.