Områdesutvecklare Anton Ståhl, framför Jönköpingsgatan 56 där trygghetscertifiering pågår.

Helsingborgshem förbättrar trygghet och trivsel för hyresgäster på Wilson Park

Boendemiljön, både inne och ute, ska vara utformad på ett sätt som minskar brottslighet och ökar trygghet. En trygg och trivsam miljö är en grundläggande förutsättning för en god boendemiljö. Trygghetscertifiering är en viktigt del för att kunna åstadkomma detta och nästa hus som Helsingborgshem trygghetscertifierar är Jönköpingsgatan 52–56 på Wilson Park. Totalt finns här 123 lägenheter.

Arbetet startade i maj och beräknas vara klart i oktober. Majoriteten av hyresgästerna har godkänt de planerade åtgärderna och har på så sätt valt att vara med och utveckla sitt område. När arbetet är klart kan boende bland annat se fram emot en väl upplyst utemiljö, allmänna utrymmen med passersystem som gör det svårare för obehöriga att komma in och bra skalskydd.

–Vi målar också om trapphuset och andra gemensamma utrymmen samt byter ut till säkerhetsklassade förråd. När vi ändå är i huset och arbetar passar vi också på att installera energieffektiva torktumlare och torkskåp. Dessutom snyggar vi till rabatter, ser över plattläggningen och planterar nya buskar, berättar Anton Ståhl, områdesutvecklare.

Husen byggdes på 1950-talet. Anton Ståhl berättar att färgen i trapphusen - vitt upptill och ljust grått nedtill med en mörkt röd linje i mitten - har valts för att passa 50-talshusens tidstypiska funktionella design och enkelhet med raka linjer och få dekorationer.

–Vi har nyss påbörjat trygghetscertifieringen och redan har många hyresgäster kommenterat hur fint det blir i trappen och att utebelysningen blivit mycket bättre. Det är roligt att höra att det uppskattas, avslutar Anton Ståhl.

Entreprenör för arbetet är TKM Construction AB.

Från 2023 går Helsingborgshem successivt över till en uppdaterad standard för trygghetscertifiering, BoTryggt2030 som är framtagen av Stiftelsen Tryggare Sverige.