Blomma, träd och noter - Drottninghögs konstplank har fått nytt motiv

Blomma, träd och noter - Drottninghögs konstplank har fått nytt motiv

I samarbete med Kulturhotellet och konstnärerna Peter Eriksson och Timothy Avery  har Helsingborgshems konstplank på Drottninghög fått ett nytt motiv. I år vill vi lyfta fram några av de fantastiska nyckelpersoner som på olika sätt bidrar till att skapa trivsel och trygghet på området.

Medverkande var Marianne Ivarsson från Svenska kyrkan, Sajid Kahrimanovic från Idé A Drottninghög och Vehid Huseinbasic från Helsingborgshem samt tre hyresgäster.  Under en workshop ledd av Kulturhotellet kom deltagarna fram till motiv som symboliserar Drottninghög för dem.

Motivens betydelse

Noterna
Marianne Ivarsson från Svenska kyrkan valde ett motiv med noter som symboliserar hennes arbete med musik och framförallt barnkören på Drottninghög som sprider stor glädje i området.

Blomman
Vehid Huseinbasic från Helsingborgshem valde en blomma som symboliserar Drottninghögs mångfald där de olika färgerna representerar alla olika typer av människor som bor på där.

Trädet
Sajid Kahrimanovic från Idé A Drottninghög som bland annat driver en målargrupp i området, valde ett trädmotiv. Bladens olika färger representerar olika nationaliteter på Drottninghög och själva trädet symboliserar att man förblir jordad och ansluten till sina rötter.

Mer om konstplanket

Konstplanket är ett av 15 konstverk som smyckar fasader och allmänna utrymmen på Drottninghög. Offentlig konst bidrar till ett bostadsområdes identitet med syfte att engagera och beröra boende och besökare. Konstverken på Drottninghög är skapade av etablerade konstnärer med lokal såväl som nationell anknytning. Läs mer om konstverken på Drottninghög.