Christine och Caroline vann priset Årets miljökliv från Helsingborgs stad. Foto: Helsingborgs stad.

Årets miljökliv till två medarbetare från Helsingborgshem

Helsingborgshems två medarbetare Christine Delander Eksten, byggchef, och Caroline Wedelsbäck, projektledare, har fått priset Årets miljökliv – en utmärkelse av Helsingborgs stad. Priset fick de för sitt engagemang, kunskapsinhämtande och enträgna tester med återbruk av betong inom ramen för projektet ReCreate. Ett arbete som kan bidra till stor klimatnytta framöver i fastighetssektorn.

Så här lycker motiveringen till priset:

”Med ett stort engagemang och uthållighet har Christine och Caroline bidragit till klimatnytta i en bransch som tar mycket av våra resurser. Genom projektet har de lyckats med ett stort genomslag i att minska klimatpåverkan i byggbranschen och deras initiativ har en kapacitet att leda till stora besparingar både miljömässigt och ekonomiskt."

- Det känns jättekul att just denna frågan får uppmärksamhet genom det här priset, säger Christine Delander Eksten och fortsätter: Det är ett komplext och svårt ämne men kan ge stor effekt på klimatpåverkan när man bygger, inte minst resursmässigt och där återbruk av betong kan göra skillnad.