Urpremiär på Helsingborgs stadsteater för musikalen Carmencita Rockefeller

Urpremiär på Helsingborgs stadsteater för musikalen Carmencita Rockefeller

På 1970-talet lurade en vanlig hårfrisörska från Malmö skjortan av den sydsvenska societeten genom att utge sig för att vara Carmencita Rockefeller; medlem av klanen Rockefeller, diplomat, barnbarn till kejsaren Hirohito, internationellt erkänd hjärnkirurg och forskare med lösningen på cancerns gåta.
Carmencita Rockefeller nästlade sig in i toppskiktet inom överklassen och försvarsmakten. Hon iscensatte maskeraden med hjälp av sin man, som utgav sig för att vara hennes bror och CIA-agent.

På det sanna stoffet om den bedragande hårfrisörskan har Rikard Bergqvist skrivit en rafflande musikaltext som han själv regisserar i en turné-uppsättning för Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera.

Spelas på Storan, Helsingborgs stadsteater 9-16 februari och 10-13 april

Samproduktion Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera

Musik Martin Östergren, Sara Jangfeldt och Mathias Venge.
Manus och sångtexter Rikard Bergqvist
Scenografi & kostym Tomas Sjöstedt
Ljuddesign Peter Dahlström
Ljus Joakim Brink
Koreografi Camilla Ekelöf
Regi Rikard Bergqvist
Kapellmästare Martin Östergren

Carmencita Anna-Maria Hallgarn
Åke Rolf Lydahl
Bing Tobias Ahlsell
Domarens hustru Annica Edstam
Överstinnan Evamaria Björk
Texas Bills hustru Cecilia Borssén
Texas Bill Timo Nieminen
Domaren, Fyrstjärnan Mattias Ermedahl

Orkester
Martin Östergren piano, keyboards,akustisk gitarr, sång
Mathias Venge akustisk gitarr, elgitarr, barytongitarr, banjo, kör
Martin Lundberg kontrabas och elbas
Marcus Rostedt trummor och slagverk
Irina Binder violin

September 1981. Malmö tingsrätt. En reservofficer, som
vi kan kalla Åke, vittnar: vid ett romantiskt möte på en restaurang i Malmö
förklarar Åke sin kärlek för hårfrisörskan Solveig och säger att han vill ta
relationen till nästa nivå. Hon bekänner att kärleken är besvarad, men säger att
hon har en hemlighet som hon nu vill avslöja...
Läs den otroliga historien om Carmencita Rockefeller på musikalens egen hemsida.