Ett år av magiskt tänkande på Helsingborgs Stadsteater

Ett år av magiskt tänkande på Helsingborgs Stadsteater

Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion
28/9-31/10 2013

Livet förändras snabbt. Livet förändras på ett ögonblick. Man sätter sig ner för att äta middag och livet som man känner det tar slut.

I höst intar Stadsteaterns Evamaria Björk scenen i dramatiseringen av Joan Didions prisbelönta och mycket omtyckta bok.

Joan Didion skrev Ett år av magiskt tänkande efter det att hennes man sedan 40 år plötsligt dog. Det är en drabbande historia som beskriver hur det är att förlora den man älskar och att hantera sorgen, som en del av livet. Pjäsen blev en succé när den uruppfördes på Broadway 2007 med Vanessa Redgrave i rollen.

Evamaria Björk är ett välkänt ansikte för vår publik och har nyligen setts i flera starka rolltolkningar i bland annat Den enfaldige mördaren, Under hallonbusken och Carmencita Rockefeller. För regin står vår konstnärliga ledare Anna Novovic. För scenografin står Marcus Olson som tidigare arbetat med Allt som är ditt och Onkel Vanja för Helsingborgs stadsteater.

Medverkande Evamaria Björk
Av Joan Didion
Översättning Eva Ström
Regi Anna Novovic
Scenografi och kostym Marcus Olson
Ljusdesign Emanuel Arvanitis

Arrangemang i samband med pjäsen:
Publiksamtal
Möt skådespelaren Evamaria Björk och regissör Anna Novovic i ett fördjupat och angeläget samtal kring arbetet med monologen Ett år av magiskt tänkande.
Torsdag 19 september kl 19.00, Lillan
Fri entré, ingen förbokning.

Introduktion
Vill du höra mer om Ett år av magiskt tänkande så ger Anna Novovic, konstnärlig ledare/regissör och Karin Harborg, dramaturg en introduktion till pjäsen.
Lördag 12 oktober klockan 17.15, Lillans foajé
Fri entré, ingen förbokning.

Kontakt:
Ulf Dahlström
Marknadsansvarig (vik)
ulf.dahlstrom@helsingborg.se

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.