PREMIÄR: Jul igen. Och igen! med Comedie Compagniet - den 15 november på Helsingborgs stadsteater!

Efter förra årets succé med kabarén ”Ingen tid för julefrid” är samma ensemble tillbaka på Helsingborgs stadsteater med helt ny kabaré. Författaren Henrik Valentin har vässat pennan ytterligare i nyskrivna texter och sånger och granskar närgånget julfirandets olika yttringar.

På scenen gestaltar Beatrice Järås, Elin J Kortesalmi, Johan Ohlsson och Henrik Valentin i snabb takt en lång rad omhuldade traditioner och välkända företeelser som maten, umgänget, bergen av julklappar, granen, dekorationerna, belysning ute och inne. Men också alla krav, plågsam ensamhet, påtvingade släktkontakter, komplicerade relationer, tömda plånböcker och mycket annat smått och gott.

− Det är genom de ofta ironiska och tillspetsade texterna i monologer, dialoger samt i sångerna som vi punkterar flera av de myter och schabloner som tillhör julfirandet. Med tanke på att julskyltningarna dukas upp redan i mitten av oktober finns det fog för att säga att det finns en hel del överdrifter i samband med julen. Det är sådant som utgör de mest tacksamma måltavlorna för kabarén, säger Henrik Valentin.

− Det finns mycket som är väldigt trevligt och mysigt med julen, fyller Elin J Kortesalmi i. Och det kommer också fram, men det mest komiska och tacksamma för en kabaré finns i uppfattningen att julen till varje pris ska vara mysig. Att helt självvalt fira julen ensam anses av vissa som näst intill oanständigt och därmed extra roligt att lyfta fram.

− Det ingår mycket musik i föreställningen och väldigt medvetet är flera kända visor och sånger från andra årstider valda och försedda med nya texter. En sångrad som ”Uti vår mage där simmar rökt ål…” ger dubbel igenkänning. Och vår skruvade Julskola har onekligen hämtat viss inspiration från fenomenet friskolor med riskkapitalföretag som ägare.

− Vi vet från förra året att publiken var med på noterna i dubbel bemärkelse, menar Henrik Valentin. För den här sortens kabaré bjuder inte på de billiga och breda gapskratten utan mer framporlande munterhet. Här finns mycket att klura på.

Den nya julkabarén Jul igen. Och igen! har premiär på Helsingborgs stadsteaters foajéscen den 15 november klockan  19.00 och spelas sedan fram till den 16 december.

Ytterligare information:
Henrik Valentin, 0705-780 790
www.comediecompagniet.se
henrik.valentin@yahoo.se

En produktion från Comedie Compagniet i samarbete med Helsingborgs stadsteater och med stöd av Helsingborgs Kulturnämnd.

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchefer är Anna Novovic, konstnärlig ledare och Max Granström, VD. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.