Macbeth med Romeo & Julia Kören på Stadsteatern den 29 och 30 mars!

Romeo & Julia Kören är en mycket välkänd och uppskattad ensemble, som förutom omfattande turnéverksamhet bl. a. uppträtt vid fem Nobelmiddagar (senast 2011) och i samband med Kronprinsessan Victorias bröllop.

Den 29 och 30 mars gästar kören Helsingborgs stadsteater för att bjuda på den spektakulära musikaliska, dramatiska och visuella upplevelsen Macbeth!

Till grund för handlingen ligger William Shakespeares pjäs Macbeth från 1606 och Clément Janequins fyrstämmiga vokalkomposition La Guerre (kriget). Macbeth är en av kung Duncans ståthållare som tilldelas allt mer makt. Efter ett förebud av tre häxor grips Macbeth av storhetsvansinne och pådriven av sin hustru mördar han Duncan och övertar själv tronen. Samvetskvalen driver dock makarna Macbeth slutligen till vanvett och undergång?

Ensemblen består av ett femtontal sångare/skådespelare och en musiker. Renässansluta och slagverk ger en musikalisk bakgrund.

Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda vår publik en helkväll med Kören, som förutom att förgylla Nobelmiddagar och bröllop också turnerar i hela världen med sina unika och uppskattade föreställningar. Romeo & Julia Kören bjuder på en totalupplevelse, en fest för öga och öra.

Biljettpris 80-220 kr. Biljetter och information Helsingborgs stadsteater 042 – 10 68 10, Dunkers Kulturhus 042-10 74 00, www.helsingborgsstadsteater.se

Scen: Storan

Speldatum: 29 och 30 mars kl. 19.00

Längd: 1 h 15 min utan paus

Text: William Shakespeare

Regi & bearbetning: Benoît Malmberg

Kostym: Barbro Hellsing

Medverkande: Stefan Boström, Alfred Granberg, Frida Grundel, Britta Ingmarsdotter, Martin Karlsson, Pierre Nordahl, Mathias Nordström, Magnus Ringström, Malin Sternbrink, Mia Ternström, Johanna Tibblin, Jenny Rosén Wedin och Urban Wedin

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.