Helle Damgård, scenograf. Foto: Mattias Berglund

Kliv in i Mozarts gyllene universum

Storan glimmar och glänser av äkta (!) guld när scenografen Helle Damgård förverkligar sin stora dröm: att designa scenrum och kostymer till ”Amadeus”.

Inte mindre än 72 kvadratmeter bladguld täcker de enorma pelarna som utgör stommen på scenen. Guldet spelar en viktig roll i Helle Damgårds maffiga scenografi. Hon har låtit sig inspireras av överflödet och storheten som slott som Schönbrunn i Wien och Versailles i Paris bjuder på – och gett det en modern twist.

–Guld betyder allt i den här föreställningen. Det symboliserar makt men också tid. Jag ville inte göra en kopia av tiden, utan en tolkning. Om vi vill veta hur det såg ut på riktigt kan vi ju bara titta i en historiebok. Mitt universum är drömmen om 1700-talet, och det passar bra eftersom hela historien utspelar sig i Salieris minne. Ett minne eller en dröm är sällan helt realistisk. Jag tycker att vi har landat i ett lyxigt gyllene uttryck och det var det jag ville.

Hon har frossat i allt det hon tycker är charmigt med 1700-talet; som guldet, det klassiska teatermåleriet, stora överdådiga blommor, målade tapeter och fåglar. Sedan har hon adderat färgstarka kostymer, en del haute couture och lika mycket humor.

–Allt är specialtillverkat här i huset av teaterns skickliga hantverkare. Det känns så bra att vi bygger, syr och målar själva och inte beställer från något tryckeri – eller beställer från Kina.

Helle Damgård och teaterns verkstäder har jobbat med ”Amadeus” i över två år. Bara att klä in pelarna i bladguld tog över tio arbetsdagar. Även kostymavdelningen har fått slita hårt för att hinna sy upp de drygt 40 kostymerna och tillverka de 27 huvudbonaderna som syns i föreställningen.

–Allt ser så enkelt ut på skisserna, men det har blivit många, många timmars arbete. Om det inte hade varit för att uppsättningen blev framskjuten ett helt år på grund av corona hade vi inte kommit i mål.

En lösning som hon funderade länge på, var podiet som Symfoniorkestern sitter på. För, förutom åtta skådespelare och två sångare, har hon behövt ta hänsyn till 34 musiker på scen. –Uppdraget var tydligt redan från början: att musikerna skulle vara synliga och att vi skulle få musik och teater att smälta samman.

Det är åttonde gången Helle Damgård, som utbildade sig i Köpenhamn för 20 år sedan, sätter sin alldeles speciella signatur på Helsingborgs stadsteaters stora scen.

–Jag hoppas att min design ska ge ”Amadeus” lite fräschör, och att vi känner igen 1700-talet men att vi också läser in oss själva och nuet i det. Dramat i ”Amadeus” är evigt: historien och avunden kommer aldrig att dö.

Hur känns det att – till slut – få se allt komma till liv på scenen?

–Det är en fantastisk och lite overklig känsla. Jag är superspänd!

Amadeus spelas på Storan 25 mars till 12 maj 2022.

Namn: Helle Damgård
Yrke
: Scenograf och kostymdesigner
Tidigare produktioner på Helsingborgs stadsteater
: ”Resan till Melonia”, ”Det blåser på månen”, ”Den inbillade sjuke”, ”Robinsons resa”, ”Rapunzel”, ”BOBHUNDMUSIKAL” och ”Bröderna Lejonhjärta”. Nästa spelår jobbar hon med säsongens stora familjeföreställning.
Drömproduktion
: ”Amadeus”
Tre saker som inspirerar
: Jobba i trädgården, konst/design/mode och historiska tidsepoker.