Trettondagskonsert inleder 2014

Trettondagskonserten har en 40-årig tradition i Helsingborg Konserthus. Även årets trettondagskonsert omfattar pärlor från operans värld, och därtill storslagna wienervalser. Konserten inleds med ouvertyren till Figaros bröllop och avslutas med Kejsarvalsen.

Årets trettondagssolist är Agneta Eichenholz vars eleganta, klara, lyriska sopranstämma skördat framgångar alltsedan det internationella genombrottet 2007 vid Musikfestivalen i Verbier. Sedan dess har hon sjungit vid en rad ledande operahus såsom Frankfurtoperan, Komische Oper i Berlin och Liceuteatern i Barcelona.

Trettondagsdirigent är Mika Eichenholz, vars karriär inleddes då han, efter studier vid Sibelius-Akademin i Helsingfors för Jorma Panula, år 1989 debuterade med Kungliga Filharmonikerna.
Samma år vann han tävlingen Svenska dirigentpriset. Under de senaste säsongerna har Mika Eichenholz gästat bland andra Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, San Diego Symphony, Copenhagen Phil, Hamburger Symphoniker, Orquesta de Cámara de Chile, Montreal Symphony Orchestra och Hiroshima Symphony Orchestra.

Måndag 6 januari ges två Trettondagsföreställningar, 15:00 och 18:30.

Programvärd är Bo Aurehl

Vid första föreställningen belönas stipendiater ur Agda och Gustav Bjärngårds stipendiefond samt Elsa och Hellertz Anderssons minnesfond. Vid andra föreställningen avslöjas vem som tilldelats Jubileumsfondens stipendium.

TRETTONDAGSKONSERT 2014

Wolfgang Amadeus Mozart:   Ouvertyr till Figaros bröllop

”Deh vieni, non tardar” ur Figaros bröllop

Ouvertyr till Così fan tutte

”Come scoglio” ur Così fan tutte

Giacomo Puccini:  Mellanspel ur Manon Lescaut

Francesco Cilèa:  “Io son l’umile ancella” ur Adriana Lecouvreur

PAUS

Giuseppe Verdi:  Ouvertyr till Luisa Miller

Giacomo Puccini:  “Un bel dì, vedremo” ur Madame Butterfly

Johann Strauss d.y.:  Pizzicatopolka

Charles Gounod:  Vals ur Faust

Charles Gounod:  Juvelarian ur Faust

Johann Strauss d.y.:  Éljen a Magyar!

Kejsarvalsen

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.