Torsdagskvällen den 20/1 på Helsingborgs Konserthus bjuder på två symfonier.

Torsdagskvällen bjuder på två symfonier: Mozarts energiska 28:e och Dvoráks känslomättade och romantiska fjärde symfoni.
Dessa två klassiska kompositörer får sällskap av de samtida Anna-Lena Laurin och Torbjörn Iwan Lundquist. Så här skriver Anna-Lena Laurin själv om sitt verk: ”… tillägnas alla eldsjälar som värnar om vår natur och vår tystnad. Tystnaden som håller på att bli vår tids bristvara. Piece from the silence är dock på intet sätt tyst och försiktig, tvärtom. Den ömsom bullrar och är dramatisk såväl som att den är mjuk och behaglig.”

Torbjörn Iwan Lundquists Landskap från 1978 har blivit ett populärt repertoarstycke för tubaister. Imorgon kväll är det Helsingborgs Symfoniorkesters egen tubaist Urban Stenqvist som tolkar det vackra landskapet.

Torsdag 20 januari, kl 19.30, Helsingborgs Konserthus

W.A. Mozart - Symfoni nr 28 C-dur
Torbjörn Iwan Lundquist - Landskap för tuba och stråkar
Anna-Lena Laurin - Svit ur "Piece from the silence"