Helsingborgs Symfoniorkester - Eldfågeln

Söndag 3 februari, framförs verket Orchestral Songs on Poems by Emily Dickinson. Kompositören är Rolf Martinsson, en av Sveriges mest framförda tonsättare. Sopranen Lisa Larsson är kvällens solist och Martinsson har komponerat den höga versionen just för henne. Sångerna är komponerade i flera korta satser, en sats för varje karaktär eller stämning som Emily Dickinsons dikter ofta fokuserar på.

Stravinskys Eldfågeln var den första av de tre stora baletter som Stravinsky skapade för Djagilevs Ryska Balett. Den svit som Helsingborgs Symfoniorkester spelar på söndag är från 1919. Den är mindre till formatet än den första sviten (1911) men nog så klangfull.

Söndagens konsert bjuder på musik av ytterligare två kompositörer; Samuel Barbers Adagio for Strings inbjuder till en stund meditativ stillhet och är kanske Barbers mest kända verk. Gli uccelli (Fåglarna), 1927, skrevs av Ottorino Respighi som var en flitig kompositör för balett, opera, kammarmusik och orkesterverk.

Andrew Manze gör sin sjunde säsong som chefdirigent för Helsingborgs Symfoniorkester och
söndagens konsert ges under hans ledning.

Rolf Martinsson

Trumpetkonserten Bridge för Håkan Hardenberger banade väg för Rolf Martinssons internationella genombrott och konserten har nu framförts mer än 60 gånger. De senaste årens samarbeten inkluderar ledande solister som Lisa Larsson, Anne Sofie von Otter och Martin Fröst och dirigenter som Andrew Manze, Alan Gilbert, Andris Nelsons och Neeme Järvi. Martinsson samarbetar
kontinuerligt med alla de stora orkestrarna i Norden samt orkestrar som BBC Symphony
Orchestra, Wiens radioorkester och Cleveland Orchestra. Hans musik är bland annat framförd i Musikverein och Konzerthaus i Wien, Philharmonie i Berlin,Großes Festspielhaus i Salzburg, Carnegie Hall i New York och Suntory Hall i Tokyo. Rolf Martinsson är professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö.

Lisa Larsson

Växjöbördiga sopranen Lisa Larsson började sin sångarbana vid Zürichoperan. Efter debuten vid La Scala under Riccardo Muti gjorde hon en rask internationell karriär, främst som Mozartinterpret. Hon har gästat betydande operahus (Londons Covent Garden, La Fenice i Venedig, Bayerische Staatsoper i München etc.) och festivaler (Salzburg, Glyndebourne, Luzern med flera). Samtidigt har hon etablerat ett efterfrågat namn som konsertsångerska och harframträtt med orkestrar som Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Hong Kong Philharmonic Orchestra, NHK Symphony Orchestra och New Japan PhilharmonicOrchestra i Tokyo under dirigenter som Claudio Abbado, Sir Colin Davies, Edo de Waart och Daniel Harding. År 2012 släpptes hennes senaste cd - en lovordad tolkning av Strauss Vier Letzte Lieder under Douglas Boyd.

När: söndag 3 februari 2013 kl 18.30. Upptakt kl 17.30

Öppet genrep kl 11.00

Biljettpris: 250 kronor, Ung/stud 50 kronor

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.

Konserthuset arbetar aktivt med att föra ut kulturen genom bland annat sända föreställningar live, presentera video i fullängd med öppen licens, aktiv närvara i sociala medier etc. Målet är att finnas där publiken finns, även innan den vet att den borde vara publik...