Cecilia Zilliacus spelar Carl Nielsens Violinkonsert

Den 6 november kl 19.00 spelar Cecilia Zilliacus Carl Nielsens Violinkonsert tillsammans med dirigenten Daniel Blendulf och Helsingborgs Symfoniorkester (HSO). Mozarts otroliga Ouvertyr till Trollflöjten och Schuberts femte symfoni – för evigt förknippad med Hasse och Tages Spader, Madame! – står också på kvällens program.

Nielsen påbörjade sin violinkonsert sommaren 1911 under en vistelse i Edvard Griegs hem Troldhaugen. Den uruppfördes i februari 1912 tillsammans med Nielsens tredje symfoni. Båda verken blev succé. Violinkonserten gjorde sitt segertåg i Norden och spelades tidigt i bland annat Helsingborg med den solist som uruppförde konserten, Nielsens vän violinisten Peder Møller. Violinkonserten anses mycket krävande och länge var det bara Peder Møller som spelade den.

Cecilia Zilliacus  är en av Sveriges främsta violinister med Norden och Europa som arbetsfält. Hennes mångsidiga repertoar av solistiska och kammarmusikaliska verk har genom åren fört henne in i ett oräkneligt antal samarbeten med tonsättare och symfoniorkestrar. Cecilia Zilliacus är en av de senaste säsongernas trognaste gästsolister vid HSO.

Daniel Blendulf har vid det här laget hunnit gästdirigera hos de flesta av Sveriges symfoniorkestrar. År 2012 debuterade han med Göteborgs Symfoniker och under säsongen 2012-2013 ledde han Kungliga Filharmonikerna vid inte mindre än tre konserter. Bland annat i uruppförandet av Anders Nilssons violinkonsert med gästartist Cecilia Zilliacus. Under fjolåret gästade han HSO vid två tillfällen, och nu hälsar vi honom varmt välkommen tillbaks en tredje gång.

Kvällens program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Ouvertyr till Trollflöjten

Franz Schubert – Symfoni nr 5

Carl Nielsen – Violinkonsert

Dirigent: Daniel Blendulf

Solist: Cecilia Zilliacus, violin

Upptakt: Lilla Salen kl 18:00, konsert kl 19:00

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.