Andrew Manze öppnar säsongen 13-14

På torsdag den 5/9 kl 19.30 är det galakonsert i Konserthuset då Helsingborgs Symfoniorkester (HSO) öppnar säsongen 13-14. Chefdirigent Andrew Manze har valt ett program med storslagen och känslostark musik av Wagner, Debussy och R Strauss. I och med öppningskonserten inleder Manze sin åttonde och sista säsong som chefdirigent för HSO. Efter förra säsongen, som bjöd på en hel del nyskriven musik, är årets program mer traditionellt. Konserthuschefen Bo Aurehl säger: ” I år spelar vi främst de stora mästarna. Musiken finns på många inspelningar, men att uppleva musiken när den återuppstår i konsertsalen, är en omtumlande upplevelse. Invånarna i Nordvästra Skåne kan vara stolta och glada över att det i Helsingborg finns en symfoniorkester av god internationell klass”. Nytt för säsongen är en ny torsdagsserie med fem konserter, Torsdag Mini och  After Work-serien.  Ytterligare nyheter är en liten serie för pianoentusiaster, fyra pianokonserter, och en motsvarande för violinens vänkrets.

Andrew Manze                                                                                                                                   Under sin tid tillsammans har Andrew Manze och HSO spelat in en rad skivor bland annat Beethovens tredje symfoni Eroica (Harmonia Mundi), Stenhammars pianokonserter (Seta Tanyel, Hyperion) och en box med alla Brahms symfonier (CPO). Manzes bakgrund som en av världens ledande barockviolinister är dokumenterad i form av en rad inspelningar av violinmusik från Pandolfi och Vivaldi till Mozart och Schubert. I fjol tilldelades Andrew Manze det prestigefulla Rolf Schockpriset, ett pris som utdelas vart tredje år av Kungl. Vetenskapsakademien, Kungl. Akademien för de fria konsterna och Kungl. Musikaliska Akademien.

Torsdag 5 september kl 19.30
Upptakt i lilla salen kl. 18.30
Dirigent: Andrew Manze
Konsertmästare: Gordan Trajković

Richard Wagner    Ouvertyr till Den flygande holländaren
                              Förspel och Isoldes kärleksdöd ur Tristan och Isolde
PAUS
Claude Debussy   Prélude à l´après-midi d´un faune
Richard Strauss    Tod und Verklärung

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.