Låt oss presentera vår nya VD

Låt oss presentera vår nya VD

Styrelsen för Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus AB har tagit beslut om ny VD och Konserthuschef. Idag stod han inför personal, press och talade även till offentligheten via livesändning via Bambuser som du kan se här.

Bo Aurehl är född i Stockholm, och utbildad vid Kungliga Musikhögskolan samt vid Uppsala Universitet.

”Jag har levt hela mitt liv i musiken, som musiker, pedagog, konferencier och som producent av musikaliska evenemang” säger Bo Aurehl.

Bo Aurehl har varit svensk representant för det klassiska skivmärket Deutsche Grammophon, han har producerat den klassiska musiken ombord på X 2000, han har undervisat vid internationella musikkurser och varit domare vid internationella körtävlingar. Han är även verksam som konferencier och föredrags- hållare och som skribent. Han har också varit kormästare vid Malmö Musikteater. Som kördirigent har Bo Aurehl dirigerat många konserter såväl i Sverige som utomlands, och även spelat in ett antal skivor. Bo Aurehl har producerat konserter, bland annat för kongresser och jubiléer, klassiska musikkryssningar på Östersjön samt Adventskonserten i Blå hallen, som är ett av Stockholms större årligt återkommande konsertevenemang.

Bo Aurehl fortsätter: ”Med stor förväntan ser jag fram mot att arbeta med Helsingborgs Symfoniorkester, som med sitt internationella renommé är en stolthet för Helsingborg. Mitt mål är att ytterligare stärka orkesterns ställning i Sverige och internationellt.”

Att presentera symfonisk musik av högsta klass är ett uttalat mål hos Helsingborgs stad. Bo Aurehl gläder sig över att orkesterns huvudman är tydlig med kvalitetsnivån.

”Det är glädjande att Andrew Manze förlänger sin framgångrika period som chefdirigent för orkestern, som bland annat har resulterat i en internationellt uppmärksammad inspelning av Johannes Brahms fyra symfonier. Därtill är det viktigt att orkestern får arbeta med framstående gästdirigenter och solister” framhåller Bo Aurehl.

Helsingborgs Konserthus är en världsberömd funkisbyggnad från 1932. Bo Aurehl vill öppna Konserthuset för att bli en mötesplats för hela regionen.

”Jag vill att alla skall känna sig välkomna till Konserthuset, oavsett om vi erbjuder Beethoven på podiet, kammarmusik i foajén eller jazz i Lilla Salen. Musik bygger broar och skapar kommunikation, men för ovana besökare kan det kännas främmande att besöka huset; att sänka den tröskeln är en utmaning vi delar med konserthus över hela världen. Men vi vill även öppna huset för konferenser, seminarier och möten av andra slag, arrangemang som Helsingborgs Konserthus lämpar sig ypperligt för. Konserthuset ska bli ett hus som är angeläget och viktigt för alla.” avslutar Bo Aurehl.

Vi hälsar välkommen till oss.