Patrik Jarlestam. Foto: Filip Melo

Hör hajpad spelmusik live i Konserthuset

Patrik Jarlestam är kompositör som skriver modern klassisk musik som älskas av miljontals tv-spelfantaster världen över. Den 28 september kan du höra fem av hans stycken spelas av Helsingborgs Symfoniorkester i Helsingborgs Konserthus.

Du gör musiken till succéspelet ”Valheim”. Hur kom du in i tv-spelsbranschen?
–Jag växte upp med dataspel och började göra musik i gymnasiet. Efter skolan hamnade jag på ett jobb som var jättetråkigt och då kom jag på att jag ville skriva musik för tv-spel. Jag älskar historieberättandet som finns i tv-spel. Det är som film, fast interaktivt. Spelen tar en till platser som man ofta inte kan besöka och musiken hjälper till att berätta historierna.

”Valheim” är ett fantasyspel med vikingatema. Hur tänker du när du skapar musiken?
–Jag vill hitta vad som är själen i berättelsen och sedan uttrycka det. Jag tänker mycket på hur musiken ska skapa en känslomässig koppling till spelaren. När jag skrev ett av de mest populära styckena i spelet befann jag mig i Sydney, där jag bor, och jag försökte komma ihåg hur det känns att gå genom en svensk bokskog. För att ge musiken rätt känsla skrev jag stycket för klarinett. Det är ett ovanligt val, men klarinetten ger musiken en speciell karaktär som jag tror att många tycker om. Som en mysig vårdag.

Vad särskiljer din musik från dina kollegors?
–Många som gör tv-spelsmusik lyssnar mest på musik i samma genre. Men jag inspireras av sånt som är utanför spelvärlden, som klassisk musik och svensk folkmusik. Jag vurmar för att skriva för instrument som inte används så ofta. Viola och klarinett har till exempel en mjukhet och en klang som funkar väldigt bra.

Kan film- och tv-spelsmusik vara en dörröppnare till den mer traditionella klassiska konstmusiken?
–Det tror jag. Men först och främst tycker jag att unga ska få höra sin musik framföras på Konserthusen. Det är jätteviktigt. Även om jag älskar nyskriven konstmusik så tror jag att spelmusiken ligger närmare den traditionella klassiska. Spelmusiken hittar nya uttryck, men använder sig av klassiska tekniker. Därför är spelmusiken den riktiga moderna klassiska musiken, enligt mig.

Vilken status har spelmusiken idag?
–Hos kultureliten har genren låg status, men inte hos gemene man och det är dem jag vill skapa musik för. Spelmusik är ingen enkel musik. Den är lika avancerad orkestreringsmässigt. Men det viktiga är vad som är poängen med musiken. För mig är det att den som lyssnar ska känna någonting.

Kan man komma till konserten även om man aldrig hört talas om ”Valheim”?
–Absolut! Det här är en chans att höra vad unga människor engagerar sig i och tycker är coolt. Jag är uppvuxen i Löddeköpinge och spelet skapas i Sverige, så man kan ju säga att det är lokalt producerad musik, som slagit över hela världen.

VAD: Film- och spelmusik – den nya klassiska musiken
VAR
: Helsingborgs Konserthus
NÄR
: 28 september klockan 18.00

Intervju av Jenny Petersson.