Diplomstudenten Filip Draglund gör sin debutkonsert med HSO

Diplomstudenten Filip Draglund gör sin debutkonsert med Helsingborgs Symfoniorkester. Han framför två trumpetkonserter, dels den berömda av Josef Haydn, och dels en helt nyskriven av Benjamin Staern. Filip Draglund är född i Solna 1987. Han påbörjade musikhögskolestudier i Malmö år 2006, där hans lärare varit Håkan Hardenberger och Bo Nilsson. År 2014 vann han i Ljunggrenska tävlingen, en av vårt lands finaste utmärkelser för unga musiker.

Kvällens dirigent, Nazanin Aghakhani är född i Wien, men är av persisk börd. Under 1990-talet studerade hon piano vid konservatoriet i Wien, och kring millennieskiftet påbörjade hon sin dirigentutbildning. Nazanin Aghakhani har gästdirigerat i en rad länder, på senare tid bland annat tyska Neubrandenburger Philharmonie, Norrköpings Symfoniorkester, Åbo filharmoniska orkester och Kuopio symfoniorkester. År 2010 blev hon den första kvinnliga dirigenten någonsin som framträdde i Iran, i och med sin debut framför Teherans symfoniorkester.

Förutom att komponera, dirigera och framträda som pianist, ägnar Nazanin Aghakhani också en del av sin tid till att föreläsa om ämnen som orkesterdirigering och kvinnligt ledarskap.

PROGRAM:

JOHANNES BRAHMS / TRAGISK OUVERTYR