Foto: Juliana Wiklund

Yttrandefrihet i fokus i ny utställning

Yttrandefrihetens gränser 10 september–7 november 2021
Dunkers kulturhus, Helsingborg
Vernissage 9 september 17.00

Pressvisning 9 september 11.00-12.00. Anmäl gärna din närvaro till goran.svensson@helsingborg.se

Demokrati bygger på fria röster, samtal och förmågan att lyssna även till det vi inte gillar. När vi är fria att säga vad vi vill är det lätt att ta det för givet. Men yttrandefriheten är inte huggen i sten. Vad händer om samtalen tystnar?

Utställningen Yttrandefrihetens gränser handlar om vikten av att olika röster kommer till tals, men också om svårigheter som kan uppstå. Med historiska exempel, dilemmafrågor och VR-upplevelse vill vi utmana besökare att reflektera och samtala med varandra. Syftet med utställningen är att bjuda in besökarna till dialog om yttrandefrihetens gränser. Det är inga lätta frågor, och inte sällan krockar olika åsikter. Men det är just detta som är grunden för det demokratiska samtalet. Med hög grad av interaktivitet i utställningen vill vi föra ett aktivt samtal med besökaren kring vem och vad som får ta plats.

Utställningen vänder sig till elever i årskurs 7–9 och gymnasiet och så klart till en intresserad allmänhet.

Utställningen är producerad av Forum för levande historia.

- Vi är otroligt glada att utställningen nu finns i Helsingborg. Den bjuder in besökaren till en dialog om yttrandefrihet, men också om dess gränser. Vems röst får höras och vad händer när man tycker olika – tystnar samtalet då? Det är aktuella frågor som vi alla behöver tänka till om, säger Caroline Källner, tillförordnad överintendent på Forum för levande historia.

FAKTA / Yttrandefrihetens gränser
Projektledare på Forum för levande historia är Marcel Rådström.
Producent är Annmari Kastrup på Actit Kommunikation AB.
Form står R.A.B.B.E arkitektur och utställningar för.
Texterna i utställningen är skrivna av Gunhild Wallin och Johan von Essen.
Casen är baserade på underlag av historikerna Klas-Göran Karlsson, Lunds universitet Thomas Sniegon, Lunds universitet Thomas V.H. Hagen, Arkivet freds- og menneskerettighetssenter, Kristiansand, Norge www.levandehistoria.se

Anna-Carin Norén, utställningsproducent Dunkers kulturhus
anna-carin.noren@helsingborg.se

Caroline Källner, tillförordnad överintendent på Forum för levande historia, nås via presskontakt på 0702-59 38 19
press@levandehistoria.se

Presskontakt:
Göran Svensson, kommunikatör, Helsingborgs kulturförvaltning
goran.svensson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562