Ytterligare ett tillagningskök skapas 2016

Vård- och omsorgsnämnden har nu gett förvaltningen i uppdrag att skapa ytterligare ett tillagningskök på Borgvalla vårdboende. Vård- och omsorgsnämnden har även gett förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag på hur hela måltidssituationen kan förbättras på de vårdboenden som drivs av Omsorg i Helsingborg.

Vård- och omsorgsnämnden har sedan tidigare i uppdrag att öka antalet lokala tillagningskök under 2016. Idag har alla vårdboende i Helsingborg egna mottagningskök, med undantag för Kungshult och Åbrädden som har egna tillagningskök.

– Vi öppnar 2016 ytterligare ett tillagningskök. Det är ett steg i rätt riktning för att öka antalet vårdboende med egna lokala tillagningskök, säger Maria Nilsson, ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

En bra måltidssituation handlar inte bara om hur och var maten tillagas. Faktorer som till exempel buller, uppläggning, bemötande och service är också viktiga för att skapa en bra måltidssituation.

– Vi ger därför ett utvidgat uppdrag till förvaltningen att även återkomma med förslag på hur hela måltidssituationen kan förbättras på samtliga vårdboenden, säger Maria Nilsson

Tidsplan

Utredningen ska vara klar senast i mars 2016. Vård- och omsorgsnämnden ska sedan redovisa uppdraget till kommunstyrelsen senast den 31 december 2016.

Maria Nilsson, ordförande i vård- och omsorgsnämnden
Telefon:
E-post: