Vilka får kulturstöd 2021?

Vilka får kulturstöd 2021?

Högt söktryck för kulturstöd

Varje år fördelar kulturnämnden i Helsingborg över tio miljoner kronor i stöd till det lokala kulturlivet. Syftet är att stimulera ett rikt och mångsidigt kulturutbud som ger helsingborgarna möjlighet att själva skapa, arrangera och ta del av kultur - i staden såväl som på landsbygden. Och stöden riktar sig såväl till kulturföreningar som professionella aktörer. På senare år har intresset för de olika kulturstöden växt och antalet ansökningar ökar. De högkvalificerade projekten blir allt fler.

För 2021 har 30 kulturorganisationer, såsom kulturföreningar och kulturarvsaktörer, beviljats 5,2 miljoner kronor i verksamhetsstöd. Verksamhetsstödet är ett årsbaserat stöd som kan ges till organisationer som årligen arrangerar ett flertal publika program. I Helsingborg finns det föreningar inom flertalet kulturyttringar som alla bidrar till ett varierat kulturutbud av hög kvalitet. Och fler format av kulturstöd är nu under utveckling.

För kulturprojekt på professionell nivå och amatörnivå finns projektstöd som kan sökas under fyra perioder varje år. I årets första ansökningsomgång har 250 000 kr fördelats till projekt inom bland annat design, foto, teater och litteratur.

Utöver de ordinarie kulturstöden utlyses under 2021 extra medel till professionella kulturskapare, kulturföreningar och fristående kulturorganisationer med anledning av pandemin. Dessa medel fördelas på två sätt. Dels genom en utlysning av extra kulturstödsmedel till fristående kulturorganisationer. Dels genom en utlysning av arbetsstipendier till professionella kulturskapare.

Information ges via denna länk, under Verksamhetsstöd och projektstöd för 2021, om vilka som fått kulturstöd och om belopp.

Hilda Knafve,
strateg, kulturförvaltningen
hilda.knafve@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.