Ungt, aktuellt och erfaret till festivalen!

Helsingborgsfestivalen kan stolt presentera ännu fler artister som Melody Club, Erik Hassle, Joddla med Siv, Jonathan Johansson och Bullet till sommarens höjdpunkt i Helsingborg.

"Goodbye To Romance", fjärde albumet från Melody Club är skivan som är mer Melody Club än något de tidigare gjort. Gruppens kärlek till pophistorien är fullständig. Ändå låter det annorlunda om Melody Club den här gången, lite råare. Under våren startar turnélivet återigen för Melody Club. Tre Grammisnomineringar, ett par guldskivor och en ständig närvaro i radion förstärker förväntningarna på sommarens festivalspelning.

Erik Hassle är född på scenen. Tidigt tog hans mor med honom för framträdanden och redan 3 år gammal uppträdde han med "En sockerbagare". Till skillnad mot de flesta liknande historier kom faktiskt både inspirationen och genombrottet relativt fort. I slutet av de tre sega Rytmus-åren, indränkta i musikteorier och jazziga fusionutflykter, träffade Erik några låtskrivare som sysslade med pop. Plötsligt föll allt på plats. Hassles soulgener kombinerades med svulstiga produktioner och renodlade popmelodier. Låten "Hurtful" spelas flitigt på radio och växer mer och mer. Erik Hassle är ett nytillskott på Sveriges musikhimmel som bör ses live.

2005 släppte Jonathan Johansson sin debutskiva "Ok, ge mig timmarna" som sålde slut sin lilla upplaga. Med sin DX7:an, syntharnas synth, föll allt på plats och i februari 2009, blev tio låtar klara och släpptes på skivbolaget Hybris. Låten "En hand i himlen" blir grunden för 2009 års stora genombrott för Jonathan som spelar på The Tivolis scen under torsdagen.

Det ultimata hårdrocksbandet skulle mycket väl kunna vara Växjös stoltheter Bullet. Bandet med starka drag av AC/DC och Judas Priest blandar stilfullt upp de klassiska rockriffen med storslagna melodier. Bandet startades redan i början av 2001 när vännerna Hampus Klang och Hell Hofer letade landet runt efter musiker med samma vilja att hitta tillbaka till rötterna som de själva. Resultatet blev Bullet. Några år senare släpptes den första fullängdaren, "Heading for the Top" och 2008 gav bandet ut sitt andra album kallat "Bite the Bullet".

Joddla med Siv spelar en blandning av folkmusik och rock, ofta med reggaeinfluenser. De sex band- medlemmarna intar Stora Scenen under festivalfredagen.
-Senast Joddla med Siv spelade på Helsingborgsfestivalen gungade Sundstorget så mycket att vi var

tvungna att flytta scenen till nästkommande år. Men i år är vi säkra på att Stora Scenen på Ångfärjan håller, säger en förväntansfull Bertil Alm.

Sedan tidigare klara artister för Helsingborgsfestivalen: Salem al Fakir, Moneybrother, Miss Li, Rix FM Festival, Florence Valentin, Eldkvarn, Svenska Akademin, Jenny Wilson.

För mer information:
Bertil Alm