Toppkandidater debatterar i Helsingborg

Den 6 maj blir det debatt inför EU-valet i juni. Flera av partiernas toppkandidater gästar Helsingborgs stad för att diskutera EU-frågor inför förstagångsväljare på gymnasiet och allmänheten. Debatten kommer även att sändas i SVT24.

- Vi är glada att debatten hålls i Helsingborg. EU-valet berör oss alla, därför är det viktigt att så många som möjligt går och röstar säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Valdebatten är ett samarrangemang mellan Europa Direkt Skåne Nordväst, Skolstaden - Helsingborgs gymnasiecampus och Centrum för Europaforskning vid Lunds universitet i syfte att uppmärksamma valet till Europaparlamentet den 7 juni och för att engagera fler nordvästskåningar att rösta. Debatten leds av frilansjournalisten Håkan Svensson som nyligen tilldelades journalistpriset Guldspaden i kategorin Lokalradio.

Deltagande politiker:

Abir Al-Sahlani (C)

Zaida Catalán (MP)

Hanna Löfqvist (V)

Sofia Modigh (KD)

Olle Schmidt (FP)

Marita Ulvskog (S)

Hans Wallmark (M)

Sören Wibe (JL)

Den 7 juni ska 18 svenska europaparlamentariker väljas. Knappt sju miljoner svenskar får rösta i årets EU-val och drygt en halv miljon av dessa är förstagångsväljare. I förra EU-valet var valdeltagandet 38 % och endast var fjärde person under 25 år röstade.

Datum: Onsdag 6 maj 2009

Tid: Kl 13.00 - 15.30

Plats: Dunkers kulturhus (Konsertsalen). Kungsgatan 11, Helsingborg.

Anmälan: Debatten är öppen för allmänheten. Kom i god tid före starten, antalet platser är begränsat.

För mer information:
Katarina Erbacke