Stort intresse för att tycka till om Helsingborg

Stort intresse för att tycka till om Helsingborg

Nu har 1498 helsingborgare, som ingår i stadens nya medborgarpanel, deltagit i den första undersökningen från staden. Undersökningen, som pågick under perioden april till maj, är nu klar.

– Den höga svarsfrekvensen, drygt 90 procent, och bredden bland alla de som svarat är mycket glädjande. Jag hoppas panelen fortsätter att engagera helsingborgarna och utvecklar kontakterna mellan invånarna och staden. Resultaten från den första frågerundan kan säkert bidra till den politiska debatten och fungera som underlag för framtida beslut, säger Lars Thunberg (KD), ordförande i Helsingborgs stads demokratiberedning.

Helsingborgs stad planerar att använda medborgarpanelen med jämna mellanrum för att ställa för helsingborgarna relevanta frågor.

– Panelen kan användas både för övergripande frågor om stadens nuläge och framtid, liksom mer konkreta frågeställningar. Den ger möjlighet att få ett större urval av helsingborgarnas syn på allt möjligt som politiker och medarbetare i Helsingborgs stad funderar över, säger Erik Larsson, demokratisamordnare i Helsingborgs stad.

Helsingborgarna svarar på undersökningarna via webben. Målgruppen är personer bosatta i Helsingborg och som är mellan 18 och 80 år. Idag finns 1666 helsingborgare anmälda till panelen. Av dessa valde 91 procent att svara på den första undersökningen, som utförts av CMA Research på uppdrag av Helsingborgs stad.

Den första undersökningen berörde trafik, infrastruktur, kultur och fritid, utbud av butiker, renhållning, stadens vision, Helsingborgs kontaktcenter, information, inflytande samt helhetsattityder. Här är några av resultaten.

Invånarna som helhet nöjda med Helsingborg
Åtta av tio invånare anser att Helsingborgs stad är en bra plats att leva och bo på. Lika många skulle med hög sannolikhet rekommendera andra att flytta till Helsingborg.

Utbud av livsmedelsaffärer på rimligt avstånd
Ungefär tre av fyra invånare ger höga betyg avseende utbudet av livsmedelsaffärer inom rimligt avstånd från sin bostad.

Kultur och fritid
Omkring sju av tio invånare tycker det är bra tillgång till idrottsevenemang, parker, grönområden och natur i Helsingborg. Lika många ger höga betyg till möjligheterna att utöva sina fritidsintressen i staden.

Prioritering av bussar och cyklister
En av tre invånare anser att bussar bör vara en prioriterad grupp i stadstrafiken och ungefär lika många anser att det borde vara cyklister som prioriteras.

Gång- och cykelvägar
Ungefär tre av fem anser att tillgången till gång- och cykelvägar i Helsingborg är bra och nära hälften ger höga betyg gällande underhåll och skötsel av dessa.

Förbättringspotential kring renhållning i staden
Omkring fyra av tio invånare anser att tillgängligheten på återvinningscentraler och sopstationer i Helsingborg är bra. Lika många ger högt betyg gällande renhållning av parker och allmänna platser.

För mer information kontakta Helsingborgs stad:
Lars Thunberg, (KD) ordförande i stadens demokratiberedning, telefon 070-628 43 10
Erik Larsson, demokratisamordnare, telefon 042-10 56 85

Bakgrund och syfte
CMA Research har fått i uppdrag av Helsingborgs stad att rekrytera en medborgarpanel. Syftet är att göra kontinuerliga undersökningar bland stadens invånare och detta är den första i ordningen.

Genomförande
Undersökningen har genomförts under perioden april till maj 2014 av CMA Research AB.

För mer info gå till www.cmaresearch.se.