Större frihet och inflytande på nytt vårdboende

Vård- och omsorgsnämnden i Helsingborgs stad  har fattat ett inriktningsbeslut om att det nya vårdboendet Åbrädden som öppnar i april 2013 ska ha en ny driftsform.

Den överenskommelse som finns sedan maj 2012 mellan treklövern, socialdemokraterna och miljöpartiet uttalar att ”boendet skall drivas med större självbestämmande och att det ska stå fritt från den övriga kommunala utförareorganisationen. ”

Detta inriktningsbeslut är startskottet för rekrytering av en driftschef för Åbrädden och sedermera medarbetare till det nya boendet. Den första uppgift för driftschefen blir att planera hur medarbetarna ska få större inflytande över driften och omsorgen av de boende.

Syftet med annan driftsform är att ge medarbetarna större möjlighet att sätta sin egen prägel på verksamheten och ge dem större inflytande. Dessutom skapa möjlighet att bedriva verksamheten mer effektivt och skapa kortare beslutsvägar.

Medarbetarna ska ha sin anställningstrygghet i Helsingborgs stad. Stadsövergripande administrativa verktyg och policy gäller även för Åbrädden.

– Mångfald av olika driftsformer är viktigt för oss för att utveckla verksamheterna. Jag tror att om vi låter medarbetarna på Åbrädden få mer inflytande så får vi också ett större engagemang och därigenom högre kvalitet. Det är också viktigt att Åbrädden får ett större inflytande över sin egen ekonomi. Därför ska eventuella överskott gå tillbaka till verksamheten, säger Richard Lundberg, ordförande för vård- och omsorgsnämnden.

– Det är en viktigt att medarbetarna får ett större inflytande. Det ger snabbare beslutsvägar, vilket i sin tur bör leda till att medarbetare och boende blir mer nöjda, säger Ingela Andersson, vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Nämnden har gett förvaltningschefen i uppgift att med omedelbar verkan påbörja rekrytering av driftschef och samtidigt återkomma till nämnden med förslag på avtal mellan nämnden och Åbrädden.

För ytterligare information kontakta:
Richard Lundberg (m), ordförande vård- och omsorgsnämnden, 0732-31 13 49
Ingela Andersson (s), vice ordförande vård- och omsorgsnämnden, 0702-10 50 60