Starkt resultat för Helsingborgs stad

Helsingborgs stads resultat uppgår till +227 miljoner kronor i sitt preliminära årsbokslut. Det är 44 miljoner kronor högre än helårsprognosen efter delårsbokslutet i augusti.

Skatteintäkterna blev 34 miljoner kronor högre än budgeterat. Återbetalning av sjukförsäkringsavgift från försäkringsbolaget AFA på 92 miljoner kronor var inte budgeterad. Nämnder och styrelser redovisar ett samlat överskott på 100 miljoner kronor medan pensionskostnaderna redovisar -183 miljoner kronor jämfört med budget.

– Den mycket låga inflationstakten under 2013 har starkt bidragit till resultatet. Nämnder och styrelser har därför kunnat utföra och leverera sina uppdrag till en kostnad som ligger nära eller under den ersättning som kommunfullmäktige gav, framhåller Ulf Krabisch, ekonomidirektör i Helsingborgs stad.

– Återbetalningen från AFA stärker stadens resultat, men det är glädjande att nämnder och styrelser fortsatt uppvisar god budgetdisciplin. God ekonomi är grunden för att långsiktigt kunna hålla hög kvalitet i välfärden och leverera bra service till helsingborgarna. Därför är det viktigt att genom tydliga ekonomiska mål fortsätta att värna stadens goda ekonomi, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

För mer information kontakta:
Ulf Krabisch, ekonomidirektör i Helsingborgs stad, telefon 042-10 59 92 eller
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, (M) Helsingborgs stad, telefon