Staden och näringslivet startar mentorskapsprogram för unga

Måndagen den 23 maj kickstartar Mentorskap Helsingborg – ett nytt koncept vars syfte är att stötta ungdomar ute i våra stadsdelar.

Arbetsmarknadsförvaltningen har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att kroka arm med näringslivet i Helsingborg för att lyfta och stötta ungdomar, 16 – 24 år, som står utanför arbetsmarknaden.

Tillsammans med näringslivet, genom samarbete med stiftelsen Tillväxt Helsingborg och Helsingborgs IF, har mentorskapsprogrammet Mentorskap Helsingborg skapats. Programmet har utvecklats i nära dialog med ungdomar och konceptet har byggts ur deras behov och önskemål om stöd.

Mentorskap Helsingborg ska ge ungdomarna en inblick i arbetslivet, inspirera och erbjuda kontaktnät mot arbetsmarknaden. En annan positiv sida är att målgruppens kompetens synliggörs för arbetsgivare.

– Näringslivet och civilsamhället har ett stort intresse av att hjälpa ungdomar till meningsfull sysselsättning och en väg in i arbetslivet. Därför tror vi otroligt mycket på detta initiativ, säger Richard Lundberg (M) som är ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Nu är tio ungdomarna utsedda och ska träffa sina mentorer för första gången den 23 maj. Under de kommande sex månaderna är tio träffar inplanerade.

– Tillväxt Helsingborg har tillsammans med Helsingborgs IF många engagerade människor och företagsledare i sitt nätverk som vill ge tillbaka och stötta unga människor att hitta sin väg i livet, säger Lottie Svedenstedt, styrelseordförande, Tillväxt Helsingborg och fortsätter:

– Vi ser mentorskapsprogrammet som en spännande möjlighet där människor med olika bakgrund får mötas i en ny kontext och lära sig av varandra, knyta band och få perspektiv och inspiration.

Fakta

Tillväxt Helsingborg är en idéburen ideell stiftelse utan vinstintresse. Den grundades 2014 av en grupp företagare med målet att minska utanförskap och segregation genom inkludering och arbete. Stiftelsen har som syfte att stötta människor och företag att utvecklas för att på så sätt skapa ett hållbart och inkluderande samhälle.

Arbetsmarknadsförvaltningen, Tillväxt Helsingborg och Helsingborgs IF har sedan tidigare ett partnerskap med fokus på att arbetssökande med ekonomiskt bistånd ska introduceras till arbetsmarknaden. Samarbetet innebär att invånare får tillgång till företagsnätverk och ökad förståelse kring arbetsmarknadens villkor och förväntningar.

Mentorskap Helsingborg har sin introduktionsträff den 23 maj klockan 16 – 18 på Gasverksgatan 2, Scala-huset. Mentorer och adepter samt arbetsmarknadsförvaltningen, Tillväxt Helsingborg och Helsingborgs IF närvarar.

För mer information kontakta:

Valmir Jusufi, enhetschef, näringsliv och matchningsenheten, arbetsmarknadsförvaltningen: 076-139 56 91

Jeanette Löfström Howe, projektledare, Tillväxt Helsingborg: 0723-39 12 00

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.