Socialförvaltningens insatser mot hemlösheten har gett resultat

Färre personer som missbrukar eller är psykiskt sjuka är akut bostadslösa. Det visar kommunens senaste kartläggning av hemlösheten i Helsingborg.

Andelen akut hemlösa som behöver bostad i kombination med ekonomiskt stöd och stöd i att bli självförsörjande, har däremot ökat med 70 procent, eller 26 personer, sedan i fjol. Denna grupp får stöd av utvecklingsnämndens förvaltning.

Det är socialförvaltningens vuxenverksamhet som i samarbete med utvecklingsnämndens förvaltning, Hemlösas Hus, Ria – Hela människan och PO – Skåne har gjort kartläggningen. Den genomfördes under årets tredje vecka och 136 personer registrerades då som akut hemlösa, eller hemlösa i ”situation 1” vilket är Socialstyrelsens benämning på personer som är hänvisade till akutboende, härbärge, jourboende eller är uteliggare. Totalt har hemlösheten ökat med tio personer på ett år.

– Siffrorna ger ingen heltäckande bild, men ändå en fingervisning om hur läget är, säger Dinah Åbinger, chef för socialförvaltningens vuxenverksamhet.

Vuxenverksamheten på socialförvaltningen arbetar med personer med psykiska funktionsnedsättningar och personer med missbruksproblematik. Färre av dessa klienter är alltså akut hemlösa.

– Våra insatser inom socialförvaltningen har gett resultat. Trots nedläggningen av ett antal kollektiva boenden det senaste året har vi totalt sett fått fler boendeplatser. Till exempel har vi ordnat fler stödlägenheter, säger Dinah Åbinger.

Förvaltningen har även fått i uppdrag att ta fram ett samarbetsavtal med Föreningen Frihamnen, vars verksamhet hittills har drivits med föreningsbidrag.

Dinah Åbinger, verksamhetschef
Tel. 042-10 65 65, 070-204 95 65