Smart pumpsystem ska skydda Råån mot syrebrist sommartid

Smart pumpsystem ska skydda Råån mot syrebrist sommartid

Tre luftpumpar ska skydda fiskar och andra vattenlevande djur mot syrebrist, om syrehalten i Råån sjunker till kritiska nivåer sommartid. Pumparna är kopplade till en mätsond som i realtid samlar data om syrenivåer och andra livsviktiga värden.

Akut syrebrist och fiskdöd har drabbat nedre Råån vid flera tillfällen sommartid. Fiskdöden inträffar när mycket organiskt material når ån på kort tid och bryts ner av mikroorganismer som snabbt förbrukar syret i vattnet. Det nya pumpsystemet påverkar inte syrebristens grundorsaker. Men det skyddar fiskar och andra vattenlevande djur om det skulle hända igen.

– Råån är en unik vattenmiljö med naturvärden som vi måste värna. Ingen vill ha fiskdöd under sommaren. Därför testar vi den här åtgärden som ett smart skydd vid akut syrebrist, säger Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande.

Systemet ska vara ett skydd under de varma sommarmånaderna kommande år. Pumparna installerades i mitten på augusti och testprojektet pågår i två år. Kostnaden för installation, drift och underhåll är omkring 500 000 kronor. Miljönämnden står för huvuddelen av investeringen.

Tre pumpar på botten

Tre pumpar har sänkts ner på Rååns botten med hjälp av betongblock. De är utplacerade med ca 70 meters mellanrum på en sträcka där Råån är i genomsnitt en meter djup och känslig för akut syrebrist. Systemet är kopplat till en mätsond som samlar in data och larmar när syrehalten på sträckan når kritiskt låga nivåer.

– Då startar pumparna att pumpa ut luft i vattnet tills mätaren visar att syrehalten når tillräckliga nivåer igen. Sedan stängs pumparna av automatiskt, förklarar Daniel Graf, miljöstrateg och projektledare på miljöförvaltningen.

Fortsatt samarbete för att skydda Råån

Bredvid projektet fortsätter arbetet med långsiktiga lösningar för att begränsa mängden organiskt material och näringsämnen som rinner ut i Råån med dagvattnet. Stadsbyggnadsförvaltningen har nyligen beviljats medel i ett EU-projekt för genomförande av vattenvårdsåtgärder i Rååns avrinningsområde. Bland annat planeras en våtmark, samt restaurering av en bäckravin sydväst om Ättekulla industriområde. Vidare planeras en ny oljeavskiljardamm och en ny dagvattendamm ihop med NSVA, som ska vara klara till 2027.

Miljöförvaltningen, NSVA och stadsbyggnadsförvaltningen samarbetar även med verksamheter och fiskevårdsföreningar för att skydda Råån mot föroreningar och framtida syrebrist.

– Ett datastyrt pumpsystem skyddar livet under Rååns yta vid akut syrebrist. Därför är åtgärden ett bra komplement till mer långsiktiga åtgärder som ska förebygga att syrebrist uppstår, säger Dieter Eckhoff, ordförande Rååns fiskevårdsområde.

På helsingborg.se finns mer information om vad staden och NSVA har gjort för att utreda orsaken och förhindra att fler fiskar dör.

Presskontakter:

Daniel Graf, miljöstrateg och projektledare
042-10 58 25, daniel.graf@helsingborg.se

Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande,
0724- 67 15 85, amir.jawad@helsingborg.se

Dieter Eckhoff, ordförande Rååns fiskevårdsområde
0733- 24 54 62, ordforande@rfvo.se

Fakta: Så blir det syrebrist i Råån

Råån är särskilt känslig för syrebrist under sommaren när vattennivån och flödet är lågt, vattnet är varmt och Öresund trycker på så att vattnet i ån står stilla. Då får ån lägre syrehalter av naturliga orsaker. Syrebristen inträffar när mycket organiskt material, (till exempel pollen, löv, gräs, gödsel, avfall och rester från livsmedel) på kort tid spolas ut i Råån via dammar och ledningsnät. När organiska ämnen bryts ner av mikroorganismer förbrukas syret i vattnet, så att det blir syrebrist och fiskarna dör. Risken för syrebrist är störst vid ett kraftigt regn efter en längre tids torka. Ju högre vattentemperaturen är, desto snabbare bryts det organiska materialet ner och desto mer syre förbrukas i ån. Varmt vatten har dessutom sämre förmåga att hålla syre.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Calle Berglund

Presskontakt Miljöförvaltningen 072-243 32 83 Miljöförvaltningen