Sista chansen att se DISARMING MATTER - Utställningen pågår t.o.m. 1 februari 2009 på Dunkers kulturhus

Disarming Matter är en utställning med självförgörande konst med en rad internationellt kända konstnärer. Bildäck som bränner gummi, trästockar som sakta bryts av, ljusexperiment, foto och video. För dem som inte hunnitse den gäller det att skynda sig, söndag den1 februari är sista dagen.På torsdag den 29 jan kl 18 och lördag den 31 jankl 14 kan man dessutom gå en guidad visning.

Mer om curatorn Chris Sharp

Utställningen är skapad av gästcuratorn Chris Sharp, som är född 1974 i USA, men bor och arbetar numera som frilansande curator och skribent i Paris. Han är inbjuden som en av två internationella curators att delta i pilotprojektet Residency Far Away So Close 2008, vilket är Sveriges första residency program för konstcuratorer. Chris Sharp är före detta nyhetsredaktör på konsttidskriften Flash Art i Milano, Italien. Han har tidigare jobbat som frilansande curator på Galerie Suzanne Tarasiève, Paris och In Situ: Fabienne Leclerc, Paris, 2006-2007.

Deltagande konstnärer:

Ulla von Brandenburg (DE), Jeff Feld (US), Douglas Gordon (GB), Alexandre Estrela (PT), Alexander Gutke (SE), Ariel Orozco (CU), Mandla Reuter (DE), Michael Sailstorfer (DE) Pierre Bismuth (FR), Alice Guareschi (IT), Evariste Richer (FR), André Guedes (PT)och Arcangelo Sassolino (IT).

DISARMING MATTER

Utställningsperiod: 10 oktober 2008-1 februari 2009
Guidade visningar:
torsdag den 29 jan kl 18 och lördag den 31 jankl 14

Mer info: Magnus Jensner, 1:e konstintendent Dunkers kulturhus, tfn +46(0)42-104508, +46 (0)70-5199508, magnus.jensner@helsingborg.se alt alt Andreas Nilsson, utställningsassistent Dunkers kulturhus, +46 (0)732 31 52 65 alt andreas.nilsson@helsingborg.se

Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se

Johan Persson