Samlade insatser för trygghet, grönska, biologisk mångfald och trafiksäkerhet när vi inviger grönstråket på Adolfsberg

Fredagen den 7 juni klockan 12.30-16.00 vill vi uppmärksamma de samlade insatser som genomförts på eller i närheten av grönstråket på Adolfsberg det senaste året. Ett arbete som grundlagts genom en kontinuerlig dialog med boende och verksamma i området. Baserat på detta har vi genomfört ett antal åtgärder kopplat till trygghet, trafiksäkerhet, grönska, trivsel och biologisk mångfald. Kom och se vad vi har gjort och delta i någon av de aktiviteter som arrangeras.

Detta har vi gjort

Arbetet inleddes under 2022, när vi gick ut med en första enkätundersökning och frågade boende och dem som använder området hur de nyttjar det och skulle vilja att den utvecklas framåt. Utifrån svaren har vi genomfört ett flertal åtgärder kopplat till att skapa mer öppna miljöer, fler mötesplatser, en grönskande natur med god biologisk mångfald samt en säkrare trafiksituation. Bland annat har vi byggt en säkrare överfart vid Filbornavägen, öppnat upp ytorna vid lekplatsen, bytt till ny belysning, planterat nya träd, byggt ett utegym, planterat massor med vårlök och växter för att öka den biologiska mångfalden, satt ut grillar, bänkar, bord och fotbollsmål och smyckat tunnlarna i området, bland annat med hjälp av några av barnen på Adolfsberg och de boende i området.

- Dialogen med de som bor och rör sig i ett område är helt avgörande innan vi börjar rusta upp, så att vi sätter in rätt åtgärder som efterfrågas av de som ska använda platserna. Det upprustade grönstråket har blivit ett jättelyft för hela området, vilket känns väldigt bra, säger Alexander Svensson, stadsbyggnadsnämndens ordförande

Helsingborgs stads webbplats kan du läsa mer om de åtgärder vi gjort och på dialog.helsingborg.se kan du läsa om arbetet bakom dessa.

Invigning den 7 juni

Den 7 juni har det blivit dags att inviga och visa upp allt som vi gjort. Från klockan 12.30 till 16.00 blir det tal, berättelser och roliga aktiviteter vid några av de åtgärder som vi genomfört. Flera verksamheter och föreningar från området kommer att finnas på plats och hjälpa till med arrangemanget.

Här följer några av aktiviteterna som sker i området:

12:30 Fototunneln under Fältarpsvägen

Invigningen öppnar med tal från stadsbyggnadsnämndens ordförande Alexander Svensson.

13.45 Arboretum (mellan lekplatsen och utegymmet)

Josette Dahlin, landskapsarkitekt på Helsingborgs stad berättar om gestaltningen av stråket och arbetet bakom det. Detta följs av rytmisk musik med Systrarna Sol.

13.00 - 16.00 hela stråket

Ett stort urval av aktiviteter längs med i stort sett hela stråket såsom tipsrunda, boule, discogym, konstnärlig workshop och mycket mer.

Välkommen!

Läs mer om invigningen i Helsingborgs stads evenemangskalender

Kontaktpersoner:
    Josette Dahlin, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
    Telefon: 0703-48 58 56, e-post: josette.dahlin@helsingborg.se

Alexander Svensson (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande
    Telefon: 0734-21 67 90, e-post: alexander.svensson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562