Särskilt sökbara medel för språkstödjande insatser till flyktingar

Arbetsmarknadsnämnden vill erbjuda ett särskilt sökbart stöd för språkstödjande insatser till flyktingar som inte har rätt till svenska för invandrare, sfi. En miljon kronor avsätts ur arbetsmarknadsnämndens budget under 2022.

Ukrainska flyktingar som är registrerade under massflyktsdirektivet, liksom andra asylsökande flyktingar bosatta i Helsingborg, har inte rätt till svenska för invandrare. Många av dem vill lära mer svenska även om de i dagsläget inte vet om de kommer att stanna i Sverige. Flera bildningsförbund och föreningar gör här viktiga insatser.

– Eftersom antalet flyktingar som inte har rätt till sfi nu är ovanligt högt vill vi hjälpa de delar av civilsamhället som gör en värdefull insats, säger Richard Lundberg (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden, och fortsätter:

– De ukrainska flyktingarna har dessutom arbetstillstånd och vi vet att språkkunskaper ofta är avgörande för etablering på arbetsmarknaden. Vi tror att ett sådant här stöd kan bidra till kompetensförsörjningsutmaningarna.

Arbetsmarknadsnämnden kommer att fatta beslut om det särskilda stödet på nämndens sammanträde den 19 maj. Stödet kan sökas av bildningsförbund och föreningar från den 1 juni 2022.

Fakta: Flyktingmottagandet i Helsingborg

Mottagandet av flyktingar som ansökt men inte blivit beviljade asyl är Migrationsverkets ansvar. Detsamma gäller ukrainska flyktingar som är registrerade under massflyktsdirektivet.

Just nu är 418 flyktingar, som antingen är asylsökande eller som omfattas av massflyktsdirektivet, registrerade i Helsingborg. Av dem är 218 ukrainska medborgare och 191 barn under 18 år.

För mer information kontakta:

Richard Lundberg (M), ordförande arbetsmarknadsnämnden, Helsingborg stad: 0730 – 476 707

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.