Så föreslås södra Helsingborg utvecklas

Efter gårdagens godkännande från Stadsbyggnadsnämnden ställs fördjupning av översiktsplan för H+ ut. Den föreslår hur södra Helsingborg kan utvecklas på lång sikt. Utställningsskedet är sista chansen för bl a allmänhet och myndigheter att ge synpunkter innan fördjupning av översiktsplan för H+ antas. Utställningen pågår 4 april – 7 juni.

Torsdagen den 17 mars godkände Stadsbyggnadsnämnden utställningshandlingen och fattade beslut om att ställa ut fördjupning av översiktsplan för H+ (FÖP H+) med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Utställningsskedet är den sista remissomgången till allmänhet, myndigheter, företag med flera innan fördjupning av översiktsplan för H+ går till kommunfullmäktige för antagande under hösten.

Föreslår en övergripande bebyggelsestruktur

Fördjupning av översiktsplan för H+ föreslår en övergripande bebyggelsestruktur för hur södra Helsingborg kan utvecklas på lång sikt. Förslaget tar sin utgångspunkt i att centrala Helsingborg ska utvecklas till en tät och attraktiv innerstad med integrerade stadsdelar. Stadsförnyelseprojektet H+ är drivkraften i denna utveckling och visionen för H+ genomsyrar förslaget för hela planområdet. Förslaget möjliggör cirka 4000-5000 bostäder inom H+ området vilket innebär cirka 10 000 nya invånare i Helsingborg. Utvecklingen av södra Helsingborg omfattar även en korridor för ny hamnled som ska samla alla godstransporter till och från hamnen, industrin och till färjorna.

Stora utmaningar
De stora utmaningarna är att skapa en mer integrerad stad och väva samman stadsdelarna. Att i de offentliga rummen utveckla de kvaliteter som de södra delarna av Helsingborg lider brist på. Den expansion av bostäder och näringsliv som föreslås innebär även att Helsingborg ska axla rollen som en viktig aktör i regionen.

Planområdet är mycket komplext och präglas idag av hamnverksamhet, infartsleder, verksamhetsområden, universitet och bostadsområden. Planförslaget bygger på en samexistens mellan hamn och stad vilket kräver en tydlighet i hur dessa ska förhålla sig till varandra. I miljökonsekvensbeskrivningen redovisas konsekvenser av förslaget som kan innebära en betydande miljöpåverkan som t ex buller, luftföroreningar, risk för olycka, förorenad mark och stigande havsnivåer.

Stärka kopplingen mellan centrum och stadsdelar söderut

Viktiga ställningstaganden för staden är att planera och disponera områdets yta effektivt och att utnyttja de stationsnära lägena, Knutpunkten och Ramlösa. Spårvägen, liksom ett blågrönt stråk, prioriteras för att stärka kopplingen mellan centrum och stadsdelar söderut. Lunds universitet, Campus Helsingborg, används som motor för området. För att stärka Citys detaljhandel bör Järnvägsgatan utvecklas till ett handelstråk som binder samman Norrcity och Södercity.

Intresserade bjuds in till informationsmöte

Onsdagen den 27 april kl 17-21 bjuds allmänhet, myndigheter med flera in till öppet hus med informationsmöte på SHIP, Bredgatan 11 i Helsingborg. Då ges möjlighet att ställa ytterligare frågor om det övergripande förslaget på hur centrala Helsingborg kan utvecklas.

Utställningen av fördjupning av översiktsplanen för H+ pågår under perioden 4 april – 7 juni. Handlingarna kommer att publiceras på www.helsingborg.se och på stadsbyggnadsförvaltningens anslagstavla.

För mer information kontakta Malin Rizell,översiktsplanarkitekt på Helsingborgs stad, tel 042-10 75 69.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562