Pressinbjudan: #varärtjejerna i fokus på Gustav Adolfs torg

Pressinbjudan: #varärtjejerna i fokus på Gustav Adolfs torg

Fredag 29 juni klockan 15:00 inviger vi en installation på den plats i Helsingborg som ett antal tjejer från Wieselgrensskolan vill göra mer inkluderande, tryggare, jämställd och härlig!

På invigningen deltar; Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Vesna Vasiljkovic, arkitekt på Tengbom, Josette Dahlin, projektledare, konstnären Tim Nedrup samt tjejerna som deltagit i projektet #varärtjejerna.

Tid: fredag 29 juni klockan 15:00
Plats: Gustav Adolfs torg

Om #varärtjejerna
Våren 2016 genomförde Helsingborgs stad en trygghetsdialog på Söder. Dialogen tydliggjorde otrygghet bland framförallt tjejer. Som ett led i arbetet med trygghet bland unga tjejer anlitade vi Tengbom för att genom ett case ta fram en verktygslåda för hur man snabbare och tydligare kan arbeta med trygghet och jämställdhet i det offentliga rummet. Tengbom skapade konceptet #varärtjejerna.

- Det blev uppenbart att det finns platser i Helsingborg som upplevs som otrygga och där tjejer inte vill vistas. Vi vill med projektet #varärtjejerna uppmärksamma otrygga zoner i staden och föreslå konkreta förbättringar, säger Josette Dahlin, projektledare.

- Jag kommer aldrig acceptera att tjejer känner sig rädda i vår stad. Jag är stolt över att vi har tjejer som vågar berätta hur de känner och vill bidra till att förändra Helsingborg. Men det ligger inte bara på dessa tjejer att få till en förändring. Det största ansvaret ligger på de killar som får tjejerna att känna sig rädda. På fredag deltar jag i invigningen för att visa mitt fulla stöd till tjejers frihet, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

I projektet #varärtjejerna har vi arbetat med en specifik skola, Wieselgrensskolan. 15 tjejer i årskurs 8 fick välja den plats i Helsingborg som de allra helst ville göra mer jämställd. Tjejerna valde Gustav Adolfs torg, en plats där de känner sig otrygga och där de vill trycka bort diverse gäng som de är rädda för. Utifrån platsen har de föreslagit förändringar helt utifrån sina egna drömmar, sin oro, sina tankar och känslor. Deras idéer har kokats samman till en installation som de byggt tillsammans med konstnären Tim Nedrup. I den stora trappa som nu placerats mitt på Gustav Adolfs torg hoppas och tror tjejerna att de ska känna sig trygga när de väntar på bussen.

- Processen har varit fantastiskt givande. Här har vi fullt ut testat att stärka tjejerna i att själva äga processen. Vi har funnits i bakgrunden och vi gav tjejerna alla verktyg för att de själva skulle argumentera för sina tankar och driva dem framåt. För att kunna visa sina idéer fick de skissa i Virtual Reality-miljö, säger Vesna Vasiljkovic, projektledare.

Processen har letts av Tengbom arkitekter i samarbete med stadsbyggnadsförvaltningen och fritidsförvaltningen. Satsningen har även fått bidrag från Visionsfonden.

Några citat från tjejerna:
”Jag är stolt över mig själv för att jag står upp för mig själv.”
”Jag vill berätta om det här projektet för alla som lever.”
” Min mamma trodde inte på att jag blev utvald för processen. Får jag några bilder att visa henne?”

För mer information kontakta:
Josette Dahlin, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 58 56, e-post: josette.dahlin@helsingborg.se

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande
Tel: 042-10 50 87, e-post: peter.danielsson@helsingborg.se

Vesna Vasiljkovic, arkitekt på Tengbom
Telefon: 042-28 78 24, e-post: vesna.vasiljkovic@tengbom.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261