Helsingborgs gröna obligation kan gå till sju kategorier av hållbara investeringar.

Pensionskapital från Skandia ger ett grönare Helsingborg

Helsingborgs stad har emitterat sin första helt gröna obligation och därmed säkrat finansiering för fortsatta hållbarhetssatsningar om 500 miljoner kronor. Obligationen har köpts av fondförsäkringsbolaget Skandia.

Medlen får enligt överenskommelsen gå till sju kategorier av hållbara investeringar. Det kan vara till exempel förnyelsebar energi, energieffektivisering, lågutsläppande transporter eller vatten- och avfallshantering. Det gemensamma är att alla satsningar ska ha en grön profil.

– Mer specifikt så handlar det bland annat om investeringar i stadens nya smarta gatubelysning, infrastruktur till Helsingborgsexpressen, fossilfria insamlingsbilar till NSR och solceller på fastighetstak. Obligationen är ytterligare en pusselbit i stadens klimatarbete och ett verktyg för att nå vår ambition om klimatneutralitet 2030. Det säger Niklas Bäckström, finanscontroller vid Stadsledningsförvaltningen i Helsingborg.

I det här fallet vände sig Helsingborgs stad direkt till Skandia. Det innebär att investeraren fick möjlighet att köpa hela obligationen direkt i stället för att delta i en auktion med andra potentiella intressenter.

– För Skandia är den här typen av så kallad private placements att föredra då processen är både snabbare och transparent för båda parter samtidigt som vi får insyn i hela transaktionen och har en bilateral dialog. Det säger Alexander Onica, chef för Ränte- och Valutaförvaltningen på Skandia.

Gabriel Lundström är hållbarhetschef på Skandia som ansvarar för ungefär 800 miljarder av svenskarnas pensionssparande.

– För Skandia känns det både viktigt och kul att kunna vara med och finansiera en hållbar lokal samhällsutveckling i Sverige samtidigt som det är ett sätt för oss att trygga våra kunders tillika ägares framtida pensioner. En stor del av våra pensionssparare är många gånger inte medvetna om att dom samtidigt som de säkrar sina framtida pensioner är med och finansierar hållbara investeringar runt om i Sverige. För våra kunder i Helsingborgs stad blir detta kanske lite närmare kroppen den här gången.

Obligationen är den fjärde som emitteras under något av stadens två hållbara obligationsramverk och ambitionen är att endast emittera hållbart i framtiden.

Niklas Bäckström, finanscontroller, Helsingborgs stad, tel. 072-379 39 36
Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia, 073-032 74 43