Påarps bibliotek invigs

Påarps bibliotek fyller 30 år

Påarps bibliotek, ett litet områdesbibliotek med en speciell historia, firar 30 år av stark lokal närvaro. 30-årsjubileet firas nu i november. Då finns under hela månaden en utställning med bilder, tidningsurklipp och föremål samt tävlingar för både barn och vuxna. 8 november berättar lokalprofilen Johan Ingvar Nilsson i bilder om gamla Påarp.

1992 fick Påarp ett eget bibliotek samtidigt som man byggde högstadieskola, fritidsgård och vårdcentral. Efter den tidens politiska vindar bestämde man att biblioteket skulle drivas på entreprenad. Studieförbundet vuxenskolan fick förtroendet att driva biblioteket, med en vilja att satsa stort på kulturverksamhet. Därför anställdes också en kulturpedagog, förutom bibliotekarier.

Under 1990-talet blomstrade kulturverksamheten på biblioteket. Många verksamheter återkom årligen, till exempel julsalong för lokala konstnärer, kulturfest tillsammans med skola och fritidsgård, lovfester tillsammans med fritidsgården. Det utkom ett nyhetsbrev varje månad med de olika aktiviteterna, både för barn och vuxna: föredrag, bildvisningar, lokalhistoria, kvinnokvällar, utställningar och barnteater. Påskfesterna med äggrullning var oerhört populära.

1997 skedde en oväntad och ovanlig förändring för ett bibliotek. Ett postkontor flyttade in i biblioteket enligt konceptet ”Post i butik”. Många postkunder passade också på att låna böcker, så det var många fördelar med modellen. Senare togs pakethanteringen bort och kvar i biblioteket blev Svensk kassaservice innan det också avvecklades.

Som privat bibliotek gavs det stor kreativ frihet, men ibland var det otryggt och svårt att stå utanför bibliotekssystemet. 2004 beslutades det därför att biblioteket skulle bli kommunalt. Påarps bibliotek blev ett ”vanligt” områdesbibliotek.

Under det tredje årtiondet har biblioteket varit nedläggningshotat två gånger och byggts om i en betydligt mindre lokal. Meröppet blev ett riktigt lyft, med ett lätt bakslag under pandemin.
I dag är det ett levande bibliotek i det mindre formatet, med lokala utställare, det besöks av många skolbarn och familjer samt att biblioteket har ett bra samarbete med förskola, skola, särskola, hembygdsförening med flera.

Biblioteket har valt att fira 30-årsjubileet i november. Då finns en utställning med bilder, tidningsurklipp och föremål och tävlingar för både barn och vuxna hela månaden.
Det mesta firandet sker under vecka 45.
8 november kommer Johan Ingvar Nilsson och berättar och visar bilder om gamla Påarp. Bilderna är tagna av hans far Magnus Nilsson, som var en legendarisk trädgårdsmästare och en stor personlighet i Påarp. Både John Ingvar och Magnus har varit delaktiga i Påarps bibliotek genom åren. Bland annat firade biblioteket Magnus 100-års dag med ett trädgårdsföredrag av Gunnel Carlsson.

För barn och familjer bjuder biblioteket på ritsagor 8 november och rita digitalt 11 november.

Kontakt:
Lena Edvardsson, bibliotekarie
lena.edvardsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562