Öppet hus om Ångfärjetomten på Dunkers kulturhus

Visionen för Ångfärjetomten är att skapa en central och naturlig mötesplats för helsing-borgare, näringsliv och besökare. Nu ska detaljplan för kongress- och hotellbyggnad samt bostäder och verksamheter prövas. Förslaget visas upp på Öppet hus på fredag 31 maj.

I vintras presenterades tre nya förslag på hur Ångfärjetomten (Gamla staden 1:1) kan utvecklas. 344 synpunkter lämnade helsingborgarna in. Synpunkter från helsingborgarna, stadens utvärderingsgrupp samt fastighetsutvecklingsföretaget Midroc har lett fram till en rad rekommendationer som ligger till grund för det förslag till detaljplan som nu prövas.

- En stor majoritet av helsingborgarna var positiva till Jais förslag på kongress- och hotellanläggning vilket vi har utvecklat. Helsingborgarna vill även ha mer grönska och sittplatser på de omkringliggande ytorna. Förslaget visar även på tydliga kopplingar mellan Ångfärjetomten och citykärnan vilket kommer att skapa en levande och attraktiv miljö, säger Björn Bensdorp-Redestam, planchef.

Wingårdhs förslag på bostäder har utvecklats. Höjden på huskropparna samt hotellet ut mot havet har höjts en våning. Förslaget med att behålla perrongtaken samt en drygt 20 meter bred kajpromenad prövas. Flytten av Ångfärjetomten ingår också i planen.

- Parkering längs Kungsgatan har tillkommit för att öka tillgängligheten till både handel och området. Även de omkringliggande ytorna har utvecklats med större inslag av parkkaraktär vilket ger möjligheter för nya mötesplatser även utomhus dygnet runt säger Carl Welin, planarkitekt.

På fredag 31 maj inleds samrådstiden med Öppet hus av förslaget på Dunkers kulturhus. Mellan klockan 11.30 och 18.00 har helsingborgare och andra intresserade möjlighet att ställa frågor om förslaget till stadens tjänstemän som finns på plats.

Vardagar klockan 8.00-16.00 under perioden 3-28 juni finns utställningen tillgänglig för allmänheten i Stadsbyggnadshusets foajé på Järnvägsgatan 22. Under samrådstiden 31 maj-30 juni har helsingborgare och andra berörda möjlighet att lämna synpunkter på planprogrammet. För mer information besök www.helsingborg.se/angfarjan

För mer information kontakta:
Björn Bensdorp-Redestam, planchef i Helsingborgs stad, telefon 042- 10 54 91
Carl Welin, planarkitekt i Helsingborgs stad, telefon 042-10 60 68