Foto: David Lundin, Helsingborgs stad

Nystartad föreningsfond får en miljon kronor för att engagera föreningslivet i H22 City Expo

Intresset bland Helsingborgs föreningsliv att vara en del av H22 City Expo är stort. Därför avsätts nu en miljon kronor ur H22:s budget till den nystartade Föreningsfonden. Från och med februari 2021, kommer föreningar med innovativa lösningar för framtidens föreningsliv kunna söka medel ur fonden och därmed också vara en del av stadens utveckling och H22 City Expo.

– Med Föreningsfonden hoppas vi att alla goda initiativ som finns ute bland föreningarna kan förverkligas, skalas upp och delas med fler människor. Föreningslivet har en kraft i att utveckla samhället som vi som stad behöver värna och uppmuntra. Tillsammans med föreningslivet bygger vi H22 och framtidens välfärdssatsning för ökad livskvalitet och ett mer hållbart Helsingborg, säger Jan Björklund (S), sammankallande i H22 Advisory Board* för föreningslivet.

Föreningsfonden ska möjliggöra för initiativ som bidrar till att utveckla framtidens föreningsliv i Helsingborg och som på något sätt också bidrar till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål. Projekten, som kan vara både små och stora, ska gynna Helsingborgs föreningsliv och invånare. Resultaten kommer senare visas upp i någon form under H22 City Expo, sommaren 2022, 30 maj-3 juli.

Helsingborgs föreningsliv är grunden för ett starkt civilsamhälle och en stad som utvecklas tillsammans. Kraften och engagemanget i föreningarna är en viktig pusselbit i skapandet av H22. Vi har sett ett stort gensvar från vårt föreningsliv och har därför inrättat Föreningsfonden där enskilda föreningar kan söka medel för att göra projekt som bygger H22 och staden framåt, säger Julia Persson (M), ledamot i H22 Advisory Board för föreningslivet.

Ansökningstiden är löpande under hela 2021 och beloppet som kan sökas är flytande. Totalt finns en miljon kronor att fördela. H22 kommer erbjuda stöd och coaching för att så många föreningar som möjligt ska kunna vara med.

helsingborg.se/foreningsfonden hittar du mer information.

*H22 Advisory Board är ett ledningsråd och en dialogmodell för att stärka stadens innovationsarbete. Det är också en modell för delaktiga att få insyn, påverka, sammanlänkas och utveckla sina respektive branscher och verksamhetsområden.

För mer information, kontakta:
Jan Björklund (S), sammankallande H22 Advisory Board för föreningslivet, 0704- 18 80 00

Julia Persson (M), ledamot H22 Advisory Board för föreningslivet, 0732- 31 15 91

Föreningsfonden är en del av Visionsfonden med viljan att möjliggöra stora och små idéer för att utveckla och förändra Helsingborg.

H22 är Helsingborgs stora välfärdssatsning där vi vill utveckla morgondagens lösningar för en ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. H22 består av en stadsgemensam satsning på innovation samt H22 City Expo – en internationell stadsmässa som går av stapeln den 30 maj-3 juli, 2022. Läs mer på h22.se