Ny Plan för hållbar utveckling

I dagarna trycks Helsingborgs stads nya uppdaterade "Plan för hållbar utveckling". Det är den fjärde upplagan, späckad med mål och uppföljningar på en rad utpekade områden - för en hälsosammare och miljövänligare stad.

Det är avdelningen för hållbar utveckling på kommunstyrelsens förvaltning som årligen tar fram en plan för förbättring inom området hållbar utveckling. Planen i sin helhet beslutas i kommunfullmäktige och fungerar som ett av stadens förvaltningsövergripande styrdokument. Avsikten är att planen ska användas som underlag i stadens budgetarbete och innehållet i årets upplaga ska presenterades för kommunstyrelsen imorgon 27 maj. I planen behandlas sju förbättringsområden; 'Arbete och utbildning', 'Barns och ungas uppväxtvillkor', 'Boende och stadsutveckling', 'Hälsa och levnadsvanor', 'Miljökvalitet' samt 'Trygghet och säkerhet'. Helsingborgs stads mål för dessa områden följs upp och utfallet presenteras. Till exempel kan det utläsas i årets upplaga att kvinnors hälsa har förbättrats mellan åren 2004 och 2008, fetmaökningen har avstannat och antalet rökare blir stadigt färre. Sedan i fjol har däremot arbetslösheten ökat bland alla åldrar. Mellan 2007 och 2008 har också andelen barn i familjer med försörjningsstöd ökat.

- Genom att mäta och följa upp får vi politiker tidiga signaler på vilka områden vi kan komma att behöva prioritera, säger Birgitta Södertun (KD), kommunalråd och ordförande i Helsingborgs stads politiska delegation för hållbar utveckling.

Delegationen konstaterar vidare i planens förord att den globala lågkonjunkturen ökar behovet av kunskaper om konsekvenserna av uteblivna investeringar.

- Regelbundna mätningar gör att vi tidigt kan agera för att minska effekterna av den världsomspännande ekonomiska krisen, säger Birgitta Södertun.

Planen i sin helhet kommer att finnas tillgänglig för allmänheten på Helsingborgs stads hemsida, www.helsingborg.se, från och med måndag nästa vecka.

För mer information läs bifogad pdf 'Plan för hållbar utveckling 2009' eller kontakta:

Elisabeth Bengtsson

Chef för avd för hållbar utveckling

Kommunstyrelsens förvaltning

Birgitta Södertun (KD)

Ordf för Delegationen för hållbar utveckling

E-post: birgitta.sodertun@helsingborg.se

Johan Persson