Ny lärlingsutbildning för unga arbetslösa i Skåne NV

Europeiska socialfonden har sagt ja till arbetsmarknads- och vuxenutbildningsprojektet Hantverksjobb i Skåne Nordväst. Ungdomar i åldern 16-29 år som hoppat av gymnasiet eller är arbetslösa ska få en andra chans till utbildning och jobb genom lärlingsutbildning på företag i fem nordvästskånska kommuner.

Utvecklingsnämndens förvaltning i Helsingborgs stad ska driva projektet tillsammans med Bjuv, Höganäs, Landskrona och Ängelholm under 2012-2014.
Cirka 120 arbetslösa ungdomar i de fem kommunerna kan få plats i projektet som riktar sig till ungdomar med försörjningsstöd eller aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen. Två tredjedelar av utbildningstiden kommer de att tillbringa på företag inom hantverkssektorn. Ett särskilt motivationsprogram ingår också.

Utbildningarna ska leda till arbete i branscher som behöver rekrytera, fortsatta studier eller att man startar eget. I många hantverksyrken är medelåldern hög och en generationsväxling står för dörren. Helsingborgs stad har också ett samarbete med de nio kommunerna i Skåne Nordväst om gymnasial lärlingsutbildning för vuxna. Denna del kan ingå projektet för upp till två år långa utbildningar.

– Det ska bli spännande att utveckla lärlingsutbildningarna för vuxna inom ramen för Hantverksjobb i Skåne Nordväst, säger Ulrika Leijon-Hoff, programområdesutvecklare för vuxenutbildningen i Helsingborgs stad.

– Det finns cirka 2 117 ungdomar i de fem nordvästskånska kommunerna som står utanför både utbildning och jobb. De riskerar att hamna i permanent utanförskap. Genom Hantverksjobb vill vi ge dessa ungdomar en andra chans, säger Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare för arbetsmarknad och EU-projekt i Helsingborgs stad.

Hantverksjobb i Skåne Nordväst ska knyta ihop företagens kompetensbehov med kommunernas utbildningsinsatser. Förhoppningen är att försöksutbildningen ska leda till en ny, permanent utbildningsform inom det ordinarie utbildningssystemet.
Samverkanspartners är yrkesgymnasierna och arbetsförmedlingen i respektive kommun, Helsingborgs Hantverksförening, Företagarna i de fem kommunerna och Företagarna Syd.

För ytterligare information
: Ann Abrahamsson, programområdesutvecklare arbetsmarknad/EU-projekt, 042-10 77 13, 070 237 77 13. Ulrika Leijon-Hoff, programområdesutvecklare vuxenutbildning, 042-10 73 61.

Nina Gregoriusson
Vik. Informationsansvarig