Ny Helsingborgsbok söker stadens själ

PRESSMEDDELANDE från kommunstyrelsens förvaltning 4 december -07 Den 4 december lanseras en läckerbit om en läckerbit. I ord och bild tar ”Helsingborg – här börjar kontinenten” sikte på att hitta stadens själ. Kan den bli årets julklapp i Helsingborg? GPS-en spås bli årets julklapp, men i Helsingborg finns en svår konkurrent på uppsegling. På 140 lättlästa sidor sammanflätas ord och bild till något som samlat liknar en kärleksförklaring, om än pennorna förts från olika utgångspunkter. Bokens ambition är att fånga Helsingborgs ”själ” och handlar därför i huvudsak om människorna i vår stad. Många tycker Bland dem som lämnat bidrag till boken finns bland annat företagare, journalister, vetenskapsmän, varumärkesexperter och kulturarbetare. Från sina utgångspunkter bedömer de bla. staden historiskt, filmiskt, estetiskt, idrottsligt och kulturellt. Skildringarna är väl kryddade med fotografier från alla upptänkliga vinklar. Framtid och dåtid Helsingborg har en kontinental prägel som inte följer de standardsvenska riktlinjerna. Många menar att det är en stor stad men ändå så liten att allt är nära och gripbart. Är det läget i Öresundsregionen, den mäktiga landborgen eller det ständigt närvarande havet som gör Helsingborg så speciellt? I den här boken förmedlas en bild av Sundets pärla med både historiska och framtida perspektiv. Boken kan både användas som inspiration inför nästa promenad i staden eller dess omgivningar, som uppslagsbok eller som översiktlig orientering inom någon av alla de områden som förknippas med Helsingborg. Boken finns till försäljning i stadens större boklådor, på Turistbyrån i Rådhuset och på Dunkers kulturhus. Bakgrund Våren 2004 kom den första utgåvan av ”Helsingborgsboken” som trycktes i 22 000 exemplar. Efter strykande åtgång är det nu dags att lansera en helt ny version. Den nya boken är inte en reviderad utgåva av den gamla utan ger nya perspektiv och en bredare bild av livet i staden. Bokens uppdragsgivare är Helsingborgs stad, producent är Liljedahl Blå AB. Medverkande författare: Ola Thufvesson, forskare och lärare på Campus, Tomas Polvall, frilansjournalist och föreläsare, Bengt Håkansson, varumärkesexpert, Maja Ljung, kulturskribent, Anders Donelius, skribent och redaktör, Ken Olofsson, journalist och tv-reporter, Karin Liliedahl, redaktör och reporter på Helsingborgs Dagblad, Christine Hansson, frilansjournalist, Magnus Sjöholm, sport- och kulturjournalist, Cecilia Attefors, reporter på Helsingborgs Dagblad, Lars-Eric Jönsson, docent i etnologi vid Lunds Universitet. För mer information: Sten-Åke Tjärnlund, Helsingborgs stad, 042-10 50 70

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562