Nu får barn och unga på Drottninghög och Närlunda näridrottsplatser

Näridrottsplatserna i Helsingborg har visat sig vara en framgångsrik satsning. De bjuder in till spontanidrott och är en naturlig mötesplats för barn och unga. Nu satsar staden tillsammans med Helsingborgshem på ytterligare två näridrottsplatser, en på Drottninghög och en på Närlunda.

Positiv effekt på bostadsområdena
Näridrottsplatserna har haft en märkbart positiv effekt på de närområden där de finns. Det har blivit lugnare samtidigt som en ökad aktivitet bland barnen har kunnat noteras. Charlotte Zethelius är nämndsordförande i fritids- och idrottsnämnden.

-      Det är angeläget att vi får näridrottsplatser i de här två bostadsområdena också. Det är områden med många barn och unga och där föreningsaktiviteten är låg. Dessutom ser vi vinster för näridrottsplatsen på Drottninghög som Drottninghögsskolan också kan nyttja till sin idrottsverksamhet.

Näridrottsplatsernas positiva effekt på bostadsområden har även uppmärksammats av Helsingborgshem som nu samfinansierar satsningen tillsammans med staden.

-      Bostadsområden blir både mer levande och tryggare om det finns aktiviteter i dem. Våra hyresgäster på Drottninghög och Närlunda har uttryckt en stark önskan om egna näridrottsplatser. Vi kompletterar därför vår roll som fastighetsägare med att stödja föreningar och verksamheter som bidrar till liv och rörelse i våra områden, säger Helsingborgshems ordförande Kristian Anderson.

Personal från fritidsgårdar och föreningar besöker näridrottsplatserna
I samband med den här satsningen kommer personal från stadens fritidsgårdar och föreningar regelbundet att besöka näridrottsplatserna för att barn och unga ska kunna komma i kontakt med förenings- och fritidsliv på det sättet.

För mer information kontakta:
Hans Egger, fritidschef på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg

Charlotte Zethelius, ordförande i idrotts- och fritidsnämnden i Helsingborg