Nio personer kommer att få Helsingborgsmedaljer

Tre kvinnor och sex män belönas i år med Helsingborgsmedaljen som delas ut för 44:e gången. Motiveringarna offentliggörs vid utdelningen den 21 maj.

Helsingborgsmedaljen delades ut första gången 1949. Fram till 1980-talet delades medaljen ut varje år och numera delas den ut vart tredje år på stadens födelsedag den 21 maj. Enligt bestämmelserna kan medaljen delas ut till ”särskild förtjänt anställd, förtroendeman eller person som har gjort synnerliga insatser för Helsingborg”.

Av de 50-talet personer som nominerades i år av både allmänheten och Helsingborgs stad har medaljkommittén enats om nio personer som kommer att få medaljen.

De personer som i år får Helsingborgsmedaljen är: Uno Aldegren, ombudsman, Gudrun Erlanson, kontraktsprost, Arne Larsson, adjunkt, Kenny Lindquist, journalist, Nils Pålsson, företagare, Holger Sönne, intendent, Helena Tengstrand, tjänsteman, Gunnel Thornberg, gymnastikdirektör och Lars Svenson, teaterchef.

- I år har vi fått in många intressanta nomineringar och som legat som grund för en bra beslutsdiskussion i medaljkommittén. Vi ser fram emot ceremonin då vi offentliggör motiveringarna, säger Carin Wredström (M), medaljkommitténs ordförande i Helsingborgs stad.

Utdelningen sker vid en ceremoni på Helsingborgs Rådhus och delas ut av medaljkommitténs ordförande Carin Wredström. Efter ceremonin bjuds det på middag för alla årets och tidigare års medaljörer på Dunkers Kulturhus.

Medaljkommittén består av Carin Wredström(M), Hans Bosson (M) och Kjell Lundin (S) och Helen von Platen, sekreterare.

För mer information kontakta:
Carin Wredström (M), medaljkommitténs ordförande i Helsingborgs stad,
tel 042-10 50 85 eller Helen von Platen, sekreterare i medaljkommittén i Helsingborgs stad,
tel 042-10 60 69.

Johan Persson