​Migrationsverkets Mikael Ribbenvik (inställd) & artisten Adam Tensta

Helsingborgs bibliotek presenterar två program om hur dagens Sverige kan se ut

Europeisk faktascen: Migrationen till Europa och Sverige INSTÄLLD
Helsingborgs stadsbibliotek
Onsdag 25/11 18:00
Fri entré

Hur påverkar oroligheter i vår omvärld migrationen till Europa och Sverige? I takt med att allt fler människor flyr till Europa har diskussionen om EU:s migrationspolitik intensifierats. Kan fler medlemsländer ta ett större ansvar för att ta emot asylsökande? Varför fungerar inte Dublinförordningen? Hur går det egentligen till när en människa söker asyl i Sverige?
Vi möter Mikael Ribbenvik som är operativ chef och ställföreträdande generaldirektör på Migrationsverket. Han är sedan 2013 även ledamot i styrelsen för EU:s asylmyndighet EASO.

Arrangemangskontakt:

Katarina Erbacke, samordnare Europa Direkt Skåne Nordväst, 072-993 69 18

Möt Adam Tensta
Idé A Drottninghög
Onsdag 25/11 18:00
Fri entré

Adam Tensta är en hiphopartist uppvuxen i Stockholmsförorten Tensta. Redan som sjuåring började han med breakdance, för att tio år senare växla om till musiken. Han har genom åren vunnit olika priser för sin musik, bl a en Grammis för årets dans-, hiphop- eller soulartist 2007. Adam har turnerat i Europa och även varit förband till bland annat Rihanna, Jay-Z och Akon.
På senare tid har han väckt uppmärksamhet, då han lämnade TV4:s lördagsmorgonstudio, efter att ha riktat kritik mot kanalens bokning av den rasistanfäktade artisten Louise Andersson Bodin.
Adam kommer att berätta om sin uppväxt i en förort, sitt liv och sin musik.

Arrangemangskontakt:
Poul Witting