Under juni har Helsingborgs stad och polisen kontrollerat tillfälliga jordgubbsförsäljare.

Midsommargubbarna kan komma från organiserad brottslighet

I förra veckan slog Polisregion Bergslagen och flera andra myndigheter till mot en jordgubbsförsäljning med koppling till gängkriminalitet. Under juni har Helsingborgs stad gjort liknande tillslag tillsammans med polisen där man kontrollerat tillfälliga jordgubbsförsäljare. 15 försäljare saknade tillstånd att stå på kommunens mark. 180 liter jordgubbar omhändertogs. Vid ett tillfälle sköttes försäljningen av ett barn under 10 år.

Polisen nationellt misstänker att jordgubbsförsäljningen illegalt omsätter miljardbelopp varje år och i vissa fall ingår i samma organiserade brottslighet som säljer narkotika och begår grova våldsbrott.

Under juni månad hjälptes Helsingborgs stad och polisen för första gången åt att kontrollera jordgubbsförsäljningen. Under tre dagar besökte poliser och miljöinspektörer 15 försäljare som stod på Helsingborgs stads mark. Ingen av dessa hade sökt tillstånd för att stå på kommunens mark och bedriva försäljning. Helsingborgs stad omhändertog totalt 180 liter jordgubbar, eftersom försäljarna och deras leverantörer inte var registrerade som livsmedelsföretag hos miljönämnden.

– Det bidrog till att jordgubbarna inte kunde spåras. Livsmedelsföretagaren ska kunna visa från vem och när jordgubbarna är köpta. Alla livsmedel ska kunna spåras i hela livsmedelskedjan, "från jord till bord", säger Olu Lindström, chef för livsmedelskontrollen på Helsingborgs stad.

Försäljarna var ofta ungdomar i tonåren, samtliga ungdomar saknade anställningsavtal. En försäljare hade inte fyllt 10 år och fick hämtas av sina föräldrar.

– Detta är ytterligare ett exempel på hur vi alla riskerar att gynna den organiserade brottsligheten. Vi vill köpa svenska närproducerade produkter men blir lurade och får i stället jordgubbar från andra länder och där förtjänsten hamnar i fickorna på kriminella nätverk. Jag uppmanar till att inte köpa midsommarens jordgubbar från stånd på p-platser och längs vägkanter där det inte klart framgår varifrån jordgubbarna kommer och om man har tillstånd att sälja livsmedel, säger Jonas Berg, säkerhetschef på Helsingborgs stad.

– Vi har tidigare gjort dessa kontroller på egen hand, men när vi hjälps åt får vi många fler och bättre verktyg att ta till. Samarbete mellan myndigheter är vägen framåt för att företag ska konkurrera på lika villkor. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Helsingborgs stad, säger polisen Andreas Wielgosz.

– Nu är 180 liter jordgubbar av okänt ursprung borta från Helsingborgs gator. Det visar att vi stöttar de försäljare som sköter sig. Det sänder också ett budskap till de som inte gör det: den som säljer livsmedel i Helsingborg måste kunna visa var det kommer ifrån. Det är jätteviktigt, säger Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande.

Måste kunna visa varifrån bären kommer
Livsmedelsföretagaren ska ha ett system för spårbarhet och kunna visa genom dokument som följesedel och faktura var ifrån jordgubbarna kommer.

Kontrollerna utfördes av Helsingborgs stads miljöinspektörer och upplåtelseansvarig tillsammans med polisen.

Läs här om polisens insats mot illegal jordgubbsförsäljning i Bergslagen.

För mer info, kontakta
Jonas Berg, säkerhetschef Helsingborgs stad

Amir Jawad (L), ordförande i miljönämnden

Båda nås via stadens presstjänst på telefon: 042-10 55 55.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261